Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Droopy skrev:Jag har då sällan hört att försäkringsbolagen betalar dårligt, snarare tvärtom, har du ens fått något bud än?t
När jag läser tråden verkar det ju definitivt som Oldtimersmc fått bud,
oldtimersmc skrev:Hon på försäkringsbolaget lät mig förstå på knackig svenska att jag skulle vara glad för enligt "listan" så var den värd 160k så hon va hygglig som la på 10 k och kunde bara gå upp 2 loppor. V702.4D Momentum Manuell Herrgårdspack II Elinfällbara speglar Caspianblå 17" alu Vinge drag fullservad 9000mil extra elmotorvärmare +kupeutag och en inbyggd online batteriladdare R-sports dimljus Hiperformance ljud mm Folksam säger 172000 med tvekan..
Knappar man in bilen med samma spec på Bilpriser ger det ju ca 150000 privat o 168000 hos handlare

Kollar man hos handlarna ligger bilen ca 5 - 10 % högre men det bör väl vara prutmånen man får om eftersom man "köper rent utan inbyte"

Det är det jag menar med lotteriet, Vinnaren är slavern som totalt sunkat ned sin bil så den är värd bara 100.000 och förloraren är pedanten som har en pärla vär 240.000.
av Droopy
Hade missat att han fått bud, och det låter väl pk, marknadsmässigt pris. Försäkringsbolagen använder uteslutande blocket + värderingssiterna idag, försäkringsbolagen kan ju inte ersätta Mr rekond som putsar sin bil en gång i månaden och har eftermonterat lull lull för 100k, det är ju samma sak när du säljer, du har ju aldrig igen det du lagt ner på lul lull iaf, inte ens en bråkdel.

Så slarvern är helt klart en vinnare som du själv säger. Serviceboken tror jag inte de ens kollar längre, men jag kan ha fel där.
Kan bara gå till mig själv och jag har fått 3bilar inlösta och definitvt inte blivit besviken på buden jag fått.
av llesrof
VolvoB20 skrev: Det är det jag menar med lotteriet, Vinnaren är slavern som totalt sunkat ned sin bil så den är värd bara 100.000 och förloraren är pedanten som har en pärla vär 240.000.
Då är det ju rimligt att få ett bud på snittet eller där omkring. En sak kan ju anses vara värd vad någon är beredd att betala. Person A vill betala 240000:- för en fin bil men person B vill bara betala 220000:- för den. Sedan kommer person C med den stora plånboken och vill ha bilen och ger ett bud på 260000:- Uppenbarligen är bilen värd det för den personen men det är inte samma sak som att det är ett rimligt värde. Många putstalibaner har en förmåga att övervärdera sina bilar och dessutom betrakta en normalt skött bil som misskött, vlket ju blir helt fel. De flesta har ju trots allt inte bilen som masturbationsobjek. Min bil är inte på något vis misskött bara för att jag inte byter olja var sjätte månad, polerar den en gång i månaden eller använder fälgtvätt för 500:-/liter. Det är inga som helst konstigheter att putsa upp den så att den glänser värre än solen om man nu tycker att det är roligt. Det är mest en tidsfråga. En misskött bil däremot, det är en helt annan sak än en normalt skött bil.
av Lövet
+1

Det här med att en "fin" bil skulle vara så mycket mer värd vid försäljning eller inbyte är främst något vissa typer av bilägare inbillar sig. Alla bilar som säljs av handlare måste ändå rekondas, om det är 1 eller 4 repor på motorhuven spelar ingen roll. Jag har sålt bilar av alla typerna, både "fina" och "fula" och jag har inte märkt någon större skillnad i hur lätta de varit att sälja. Så länge de ser ok ut på 2meters avstånd och inte har några bucklor är folk nöjda.
av Droopy
vid inbyte spelar det definitivt ingen roll, handlaren bryr sig inte ett dugg om lacken glänser så du blir bländad el om bilen aldrig varit vinterkörd, el om du putsat varenda detalj i motorrummet med tandborste och autosol, el helt fri från uppslag och buler och stenskottsfri. vid privatförsäljning kan du om "rätt" köpare dyker upp och få extra betalt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om man har en riktigt fin bil och sätter priset efter det så lönar det sig, när väl rätt köpare hittar den. Min erfarenhet är att jag fått bra betalt vid begagnatförsäljning ju pga att bilarna varit i mycket bra skick.

Vad det gäller bilpriser och andra värderingssiter är det lite läskigt att försäkringsbolagen går efter dom, om de gör det. Jag har en gång uppmärksammat att en bil verkade ligga lite galet i pris hos bilpriser och när jag påtalade det för dom åkte priset upp 60-70kkr. Det är bra att dom rättade till det men det är läskigt att det kan bli så fel, om det är något som påverkar försäkringsbolagens värderingar.
av Droopy
MartinS skrev:Om man har en riktigt fin bil och sätter priset efter det så lönar det sig, när väl rätt köpare hittar den. Min erfarenhet är att jag fått bra betalt vid begagnatförsäljning ju pga att bilarna varit i mycket bra skick.

Vad det gäller bilpriser och andra värderingssiter är det lite läskigt att försäkringsbolagen går efter dom, om de gör det. Jag har en gång uppmärksammat att en bil verkade ligga lite galet i pris hos bilpriser och när jag påtalade det för dom åkte priset upp 60-70kkr. Det är bra att dom rättade till det men det är läskigt att det kan bli så fel, om det är något som påverkar försäkringsbolagens värderingar.
Jag kan inte tala för alla bolag och hur de gör, Länsförsäkringar använder sig av blocket + någon bilvärderingssite ( mins inte namnet ). Innan blockets tid använde sig Länsförsäkringar av utpriset hos bilhandlare ( iom att du har rätt till en likvärdig bil ) Inte vad bvilen blev såld för utan begärt pris, då kunde det bli mycket lönande afförer.

smällade en 740 -85 med 19000mil fick ut 60k från försäkringsbolaget, Volvo här i stan begärde 59k då ( fans 2st ) hade köpt den privat för 47k 1år tidigare.
av oldtimersmc
Bilen Yess men sen så är den extrautrustad i efterhand och jag förväntar mig att kunna skaffa en hyffsat likvärdig bil med samma specar i ung samma skick dvs premium. inget annat

Dvs inte samma skuta som min "hundbil" = samma MY10 fast i ett annat prisläge...
av Droopy
Extrautrustning får man i princip inget betalt för och affektionsvärde kan försäkringsbolagen såklart inte heller ta hänsyn till, så länge man har fötterna på jorden har jag aldrig hört om att försäkringsbolagen skulle betala dårligt, men börjar man med att man ska ha betalt för sina compmega 8 högtalare för 25k och 22" fälgar med specialdäck och extra lull lull för 30k som man monterat då kan det bli en jobbig resa.

Men din bil hade ju plundrats på all extrautrustning säger du och då blir det väl en annan sak, då är det väl bara in med kvitton antar jag (om de nu ansvarar för bilen, i mitt fall gjorde de inet det )
Hur sedan alla försäkringsbolag och handläggare resonerar vet man ju såklart aldrig, jag har bara haft Volvia och LF i alla år och där har jag då aldrig haft några problem, det har har gått blixsnabbt när olyckan varit framme och inom ett par veckor har allt varit reglerat och klart.
av Droopy
En summun med 8-9k nil landar runt 160-175k, begärt pris på blocket. Så budet måste väl anses som helt OK. De har ju höjt deras bud med 10k säger du pga extrautrustning, jag tror definitivt det är stopp där och att man får vara nöjd, och du borde vara det, försäkringsbolaget har iaf varit hyggliga, tycker jag.
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]