semmelman skrev:Tja jag kör på friktion på sommaren oxå (privat allså), märker inte att det skulle va nån skillnad men så kör jag inte som en biltjuv heller, men 150 är inga problem, bromsa går bra, bara man inte ligger i arslet på bilarna framför men det ska man undvika med vilka däck som helst, bättre mönster minskar risk för vattenplaning, jag kan köra 110 i ösregn å köra om alla, de slits fortare än två uppsättningar så de hinner inte bli gamla och hårda, går tyst som attan är den bästa behållningen. Så jag vet inte riktigt varför det skulle va riktig dålig idé, bara man kör vettigt och tänker på nån meter extra bromssträcka (som lite slitna sommardäck alltså) (eller lite slitna dubbdäck på vintern), racerdårar ska nog inte ha det som ligger på två hjul i alla kurvor.
Ja kör man mycket i stan och lite på landet ännu bättre med dubblöst. Dubb om vi snackar vinterdäck är ju bra på landet och på is. Värdelöst på gatsten, dubb alltså.
Förlåt mig, nu vet jag att några användare kommer kasta sig över mig och skrika om att jag är en otrevlig moralkärring, men om man kör omkring i 150 i ett land där hastighetsbegränsningen är som bäst 120 och åker i 110 när alla andra bilister bedömer att vädret inte tillåter den farten så kanske man inte har världens bästa omdöme och då kanske inte åsikterna om vilket däck som är bäst bör tas på allvar. Det är min åsikt.
----
Mer till ämnet är att jag har en gång provkört en bil med friktionsdäck under kontrollerade former på sommarväglag (ej allmän väg) och säger att visst går det bra om man kör vanligt, men kommer det en älg skall man inte försöka göra undanmanöver. Friktionsdäck är också en dålig idé att ha på vintern om man åker utanför centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö. På en dåligt plogad landsväg är det en klen tröst.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.