Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Semmelman, kan man säga till älgar och annat vilt att man har lite längre bronssträcka så att de kan ta en annan bil att hoppa ut framför? ;-) Skämt åsido, det är ju ofta inte ens egen körstil/beteende man måste parera genom hastiga inbromsningar eller undanmanöver, även om man naturligtvis själv kan påverka hur man läser av trafiken, och i hur god tid man kan upptäcka faror.
Men jag kör ju lite långsammare, blir ju samma på ett ungefär krockkraft då om jag har fem meter längre bromssträcka än en bil med ultimata däck som kör 10 km fortare (eller hur rätt ekvation ser ut). Sen så får väl jag skylla mig själv vad gäller vilt, där har du en poäng, men vad jag gör är att ifall jag ser en situation eller bara en korsning eller fler bilar framför mig så saktar jag in lite mer och har bromsberedskap ifall nån bil plötsligt skulle åka ut i min väg, så jag är mindre risk för andra bilister eftersom jag kör försiktigare, bästa sättet att inte krocka är inte att ha bra däck, stötdämpare etc utan att köra med insidan och undvika att krocka, jag gör inga snäva omkörningar eller far fram oförsiktigt och tar chanser med inga marginaler, måste man panikbromsa så har man eller nån gjort ett fel innan... Jag anpassar ju mig efter hur bra vägegenskaper bilen har, inkl däck. Jag har kanske kortare bromssträcka än många andra äldre gistna bilar med skumögda långsamma gubbar eller morsor som tröstar ungar eller kids som leker Fittipaldi eller tjejer som SMS:ar etc etc men det är inga problem bara de har sommardäck på sommaren så sker inga olyckor... nja.
semmelman skrev:Men jag kör ju lite långsammare, blir ju samma på ett ungefär krockkraft då om jag har fem meter längre bromssträcka än en bil med ultimata däck som kör 10 km fortare (eller hur rätt ekvation ser ut). Sen så får väl jag skylla mig själv vad gäller vilt, där har du en poäng, men vad jag gör är att ifall jag ser en situation eller bara en korsning eller fler bilar framför mig så saktar jag in lite mer och har bromsberedskap ifall nån bil plötsligt skulle åka ut i min väg, så jag är mindre risk för andra bilister eftersom jag kör försiktigare, bästa sättet att inte krocka är inte att ha bra däck, stötdämpare etc utan att köra med insidan och undvika att krocka, jag gör inga snäva omkörningar eller far fram oförsiktigt och tar chanser med inga marginaler, måste man panikbromsa så har man eller nån gjort ett fel innan... Jag anpassar ju mig efter hur bra vägegenskaper bilen har, inkl däck. Jag har kanske kortare bromssträcka än många andra äldre gistna bilar med skumögda långsamma gubbar eller morsor som tröstar ungar eller kids som leker Fittipaldi eller tjejer som SMS:ar etc etc men det är inga problem bara de har sommardäck på sommaren så sker inga olyckor... nja.
Det är precis detta jag menar när du lite modest antyder hur duktig du är på att köra bil.
VolvoB20 skrev: Svårt att vara så kategorisk och dömande... då bör ju även bilar som saknar tex City-Safety, Autobroms och Drivers Assist heller inte få finnas ute på vägarna utan att förbjudas direkt.

När man var student och läste på högskolan var man fattig som en kyrkråtta, då åkte man gammelbil med slitna däck och hade inte ABS eller Airbags, man fick helt enkelt anpassa farten efter grejjerna man hade.

Friktionsdäck är dock duktigt kass på sommaren, det suddgummimjuka gummit gör ju bilen grymt sliddrig på vägen, och däcken slits i raketfart. Då hade jag heller åkt halvbra riktiga sommardäck.
Suck... förr var det si och så och man överlevde minsann... bla-bla-bla. :roll: Bara för att något var på ett visst sätt förr för att man inte visste bättre så måste det ju inte nödvändigtvis vart ett bra sätt. Och bara för att det kommer nya saker så blir de gamla inte nödvändigtvis farliga. Även ett ägg begriper att en bil med de säkerhetsfunktioner du rapar upp är säkrare än en utan, men det innebär ju inte att de bilar utan dessa saker blir farligare än de var tidigare. Och dina exempel är ju totalt irrelevanta när det handlar om att medvetet göra sin bil mindre säker. Argumentationsfel skulle jag kalla det.
Tack semmelman för intressanta och matnyttiga inlägg. De övriga har tyvärr hamnat av banan för länge sedan och sysselsätter sig med skyttegravsresonemang baserat på myter och gissningar.
semmelman skrev:Tja jag kör på friktion på sommaren oxå (privat allså), märker inte att det skulle va nån skillnad men så kör jag inte som en biltjuv heller, men 150 är inga problem, bromsa går bra, bara man inte ligger i arslet på bilarna framför men det ska man undvika med vilka däck som helst, bättre mönster minskar risk för vattenplaning, jag kan köra 110 i ösregn å köra om alla, de slits fortare än två uppsättningar så de hinner inte bli gamla och hårda, går tyst som attan är den bästa behållningen. Så jag vet inte riktigt varför det skulle va riktig dålig idé, bara man kör vettigt och tänker på nån meter extra bromssträcka (som lite slitna sommardäck alltså) (eller lite slitna dubbdäck på vintern), racerdårar ska nog inte ha det som ligger på två hjul i alla kurvor.
Ja kör man mycket i stan och lite på landet ännu bättre med dubblöst. Dubb om vi snackar vinterdäck är ju bra på landet och på is. Värdelöst på gatsten, dubb alltså.
Förlåt mig, nu vet jag att några användare kommer kasta sig över mig och skrika om att jag är en otrevlig moralkärring, men om man kör omkring i 150 i ett land där hastighetsbegränsningen är som bäst 120 och åker i 110 när alla andra bilister bedömer att vädret inte tillåter den farten så kanske man inte har världens bästa omdöme och då kanske inte åsikterna om vilket däck som är bäst bör tas på allvar. Det är min åsikt.

----

Mer till ämnet är att jag har en gång provkört en bil med friktionsdäck under kontrollerade former på sommarväglag (ej allmän väg) och säger att visst går det bra om man kör vanligt, men kommer det en älg skall man inte försöka göra undanmanöver. Friktionsdäck är också en dålig idé att ha på vintern om man åker utanför centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö. På en dåligt plogad landsväg är det en klen tröst.
Vojje skrev:Tack semmelman för intressanta och matnyttiga inlägg. De övriga har tyvärr hamnat av banan för länge sedan och sysselsätter sig med skyttegravsresonemang baserat på myter och gissningar.
För att han tycker ungefär som dig och de flesta andra inte gör det och dessutom kan backa upp sin åsikt med tester? :mrgreen:
semmelman skrev:Men jag kör ju lite långsammare
Jag tyckte precis du i ett annat inlägg skrev att du kunde köra om alla andra i ösregn, i 110km/h?

Ibland är det nog en sak vad man tror man gör och en annan hur verkligheten ser ut?
Tycker det är mycket religion i denna tråden......

Tex att man inte skulle kunna framföra en bil med friktionsdäck säkert trots åratal av träning på racerbanor osv... och att man genast kommer att smälla älgar och köra över småbarn för man har friktionsdäck.

Enkel fysik säger ju att bromsstäckan påverkas av hastigheten i kvadrat, tex kan du minska farten med ca 7 % så har du exakt samma bromssträcka med dina friktionsdäck om de nu skulle tex vara 15% sämre än sommardäcken.

Jag kan sträcka mig så långt som till att tro att man inte behöver vara Michael Schumacher för att klara av detta, utan vilken förare som helst klarar av att sänka farten 7%.

Nu kan jag ju själv aldrig tänka mig att sänka min fart 7% så jag kör på sommardäck istället.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]

Tack för tipset med olja i cylindern, det k&a[…]