Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamp
#782707
Tänkte motertvätta min 850 GL då den är rätt fettig och skitig samt har den lite olja på sina ställen. Bilen har haft täppt vevhus och har därför läkt lite olja misstänker jag. Och om den nu läker lie olja så är det svårt att se då den är väldigt skitig under insuget av massa skit (inga droppar under bilen där den stått). Kommer använda vanlig vattenslang behöver jag täcka något? Bilen ska besiktigas i början av nästa år och vill inte få en anmärkning på grund av olja som är över från när vevhuset var täppt.

//Adam
Användarvisningsbild
av taxi
#782714
Min erfarenhet är hur man än gör så kommer det att rinna ner i tändstiftsbrunnarna, och det är inte kul att få bort. Sen är det säkert fler saker som inte bör dränkas, men jag har slutat helt med motortvätt, jag torkar med trasa, lite lätt indränkt med fettlösande.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#782719
Numera gör jag som taxi. Men innan så brukade jag lägga en plastpåse som jag klippt sönder längs sidorna och placerar den så att den skyddar för vattnet. Spola ej med högt tryck också. Fungerade bra det med för mig.
Användarvisningsbild
av Nexus
#782720
Undvik rikta strålen in i generator och elkomponenter ,kontakter mm så ska det inte vara några problem tvätta motorn. jag föredrar högtryck men det är ju upp till var och en vad de anser fungera bäst.
Kör motorn varm efter du tvättat. :-)-)
Användarvisningsbild
av taxi
#782740
Kan det vara så att dina separata tändspolar tätar bättre? På 850 känns det som att jag inte ens kan tvätta hjulhusen med kranvatten utan att det hamnar vid tändstiften...
Sen har jag eftermarknads -tändkablar också, kanske tätar sämre än dom fabriksmonterade..?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#782781
Före: Bild
Efter: Bild

Jag blev nöjd med det resultatet. Jag använde sparsamt med vatten. Vill minnas att det var doppa disk- och tandborste i balja med vatten och medel som gällde, för att sedan skrubba lite fint och torka av med trasor.
av Adamp
#782794
Det blev ju fint :D Min ser ut som din gjorde innan du tvättade den men då gör jag så att jag ta en hink med lösning medel och tandborste och diskborste och skrubbar den ren.
Användarvisningsbild
av Nexus
#782857
taxi skrev:Kan det vara så att dina separata tändspolar tätar bättre? På 850 känns det som att jag inte ens kan tvätta hjulhusen med kranvatten utan att det hamnar vid tändstiften...
Sen har jag eftermarknads -tändkablar också, kanske tätar sämre än dom fabriksmonterade..?
Kan ju vara så jag har aldrig haft problem med vatten ner till stiften. Knappt så det kommer in under kåpan. Man fyller mycket fortare tändstifts brunnarna med vattenslangen mot med högtryck, testa fyll ett glas med vatten på båda sätten så förstå du vad jag menar :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#782911
Sen ska man ju akta fördelaren också, den kan vara riktigt kinkig.

Själv kör jag hink och vatten(med varierande tillsättning beroende på vad för typ av skit som ska tvättas bort), svamp samt diskborste. Vill man få det riktigt fint så våtslipar man på diverse ställen, som t ex kamkåpan, insuget och fuelrail-skyddet.
Kamkåpan och insuget sprayas med fördel över med lite nytt zink så blir det som nytt :-)-)

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]