llesrof skrev:Sverige är ett rätt bra land. De som gnäller mest och högst har bara inte förstått hur bortskämda de är. Sedan kan vi alltid bli bättre och vi måste inte heller alltid jämföra oss med länder som är sämre på vissa utvalda företeelser.
Jag instämmer helt i att många i detta land är bortskämda. Jag har bott och arbetat i många olika länder i flera världsdelar och har förlänge sedan insett hur inskränkta och bortskämda många av oss Svenskar är. Många av oss tror att vårt system är bäst. Att vi tar hand om våra medmänniskor på ett sätt som ligger i världsklass. Men sanningen är att på de mjuka värdena har Sverige mycket att lära av andra länder.
Personligen trivs jag i Sverige då levnadsutrymmet är mycket stort här. Både det verkliga utrymmet och samhällsmässigt. Gott om plats, fin natur, ren miljö, bra luft, relativt låg kriminalitet, välordnad samhällsstruktur, yttrandefrihet, bra akutsjukvård, relativt låg korruption, etc. är viktiga inslag som jag värderar mycket högt.
Men många människors kufiska inställning till saker och ting (jantelagen), synen på vilka som ska betala välfärdskalaset (välfärd är bra, bara någon annan betalar osv.), den naiva synen på Sverige som världens mittpunkt när det gäller många frågor som välfärd, beskattning, miljö, etc. har jag mycket svårt för. Jag blir direkt orolig när jag ser hur vi ska ha världens högsta skattetryck men t.ex. inte förmår att utexaminera välutbildad arbetskraft för framtidens globala arbetsmarknad.
Hittills har vi klarat oss på att Sverige relativt omvärlden har haft bra förutsättningar inom innovation, utbildningsnivå samt exportmarknad för det som landet klarar av att framställa. Vi kommer att ha kvar basnäring för export på naturtillgångar. Men omvärlden står inte still så eran med att sysselsätta en hel befolkning med ganska okvalificerade jobb minskar mer och mer. Men full sysselsättning är en basförutsätning för en hög total skatteinkomst för att finansiera välfärden. Om man lägger skattebördan på en mindre del av befolkningen så ökar bördan för inviden. I en global värld med valmöjligheter kommer individen i mycket högre utsträckning än idag pröva alternativen. Den demografiska utvecklingen I Sverige med fler åldringar och färre unga i arbete kommer inte att göra detta enklare.
De politiker i Sverige som tror att skattehöjningar är lösning på alla problem är riktigt naiva. Särskilt när man beaktar att Sverige redan har världens högsta skattetryck. Vår inhemska marknad är inte tillräckligt stor och saknar många delar för att vi ska klara oss utan import. Vi är alltså beroende av omvärlden. Vi springer samma maratonlopp som omvärlden med den skillnaden att vi har tung packning på ryggen i form av världens högsta skattetryck. Det uppväger inte att vi kanske har något bättre löparskor. Så vinner man ingen tävling. Men vi klarar oss kanske ett bra tag till om vi kompenserar med innovation som kan exporteras samt utbildningsnivå som möjliggör detta. Men inte ens detta kommer att vara möjligt. Svensk skola halkar efter i en internationell jämförelse. Men så länge Svensson får välfärd bara någon annan betalar, att det går att sjukskriva sig, jobba svart, att man får igenom något extra reseavdrag och att man kan åka till Thailand på lågbeskattat flygbränsle så är det inge fara på taket, eller hur? Mer djuptänkande än så är inte många väljare.