Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Sverige är ett rätt bra land. De som gnäller mest och högst har bara inte förstått hur bortskämda de är. Sedan kan vi alltid bli bättre och vi måste inte heller alltid jämföra oss med länder som är sämre på vissa utvalda företeelser.
Användarvisningsbild
av joel80
Variosboy skrev:Ett problem som vi inte kan göra jätte mycket åt, men som spär på skattetrycket per person är det faktum att vi är rätt få invånare jämförelsevis och att vi bor utspritt. Det kräver mer och längre vägar tex. Vägar som ska skötas. Att vi är få gör att "overheaden" i form av riksdag och regering osv ska delas på färre. Lägger vi där till att vi bor lite längre norrut än många andra så har vi gemensamma kostnads för det, dels med snöröjning och lagning av vägar.

Observera att jag i detta inlägg inte uttalat mig om hur effektiv och smart våra skattepengar används, bara att jämförelsen med andra länder måste göras rättvis. En annan sak man inte ser är de privata kostnader människor har i andra länder för sånt som vi betalar för på skattsedeln.

I övrigt har jag än så länge inte besökt något land där det totalt sett känns bättre än Sverige. Visa kan kan man tycka om vissa saker i andra länder bättre, men totalt sett så anser jag Sverige ligga före många, för att inte säga de flesta länder när det gäller totala bilden av det statliga.

Sant!
Och att jämföra med Norge går ju inte heller då dom ju lever på räntan på sina oljefonder! Den är uppe i över 4100 miljarder nu.. Norska kronor. Nästan så man blir lite purken på att dom bröt sig loss! ;)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Det funkar inte att leva som man lär när man inte samtidigt styr.
Det stämmer endast om lagar måste förändras för det man vill uppnå. Men det finns ingen lag som hindrar t.ex. en miljöpartist att avstå en flygresa på semestern. Det finns t.o.m. de som går utöver lagen och t.ex. chansar på att ett avdrag går igenom i deklarationen som de egentligen inte är berättigade till. Vanligt även bland dem som röstar för högskattesamhälle. Hur många fler exempel som helst på beteende som går tvärs emot det man lär ut fast det inte är påtvingat i någon lag kan räknas upp. Inkonsekvent och skenheligt är vad det är. Politiker kan i princip verka för vad som helst, bara så länge som de själva slipper konsekvenserna. I andra sammanhang trycker man hårt på att det är viktigt att föregå med gott exempel, t.ex. vilken roll Sverige ska spela i det globala miljöarbetet. Men samma tankemönster saknas hos de flesta när det kommer till de personliga konsekvenserna.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Sverige är ett rätt bra land. De som gnäller mest och högst har bara inte förstått hur bortskämda de är. Sedan kan vi alltid bli bättre och vi måste inte heller alltid jämföra oss med länder som är sämre på vissa utvalda företeelser.
Jag instämmer helt i att många i detta land är bortskämda. Jag har bott och arbetat i många olika länder i flera världsdelar och har förlänge sedan insett hur inskränkta och bortskämda många av oss Svenskar är. Många av oss tror att vårt system är bäst. Att vi tar hand om våra medmänniskor på ett sätt som ligger i världsklass. Men sanningen är att på de mjuka värdena har Sverige mycket att lära av andra länder.

Personligen trivs jag i Sverige då levnadsutrymmet är mycket stort här. Både det verkliga utrymmet och samhällsmässigt. Gott om plats, fin natur, ren miljö, bra luft, relativt låg kriminalitet, välordnad samhällsstruktur, yttrandefrihet, bra akutsjukvård, relativt låg korruption, etc. är viktiga inslag som jag värderar mycket högt.

Men många människors kufiska inställning till saker och ting (jantelagen), synen på vilka som ska betala välfärdskalaset (välfärd är bra, bara någon annan betalar osv.), den naiva synen på Sverige som världens mittpunkt när det gäller många frågor som välfärd, beskattning, miljö, etc. har jag mycket svårt för. Jag blir direkt orolig när jag ser hur vi ska ha världens högsta skattetryck men t.ex. inte förmår att utexaminera välutbildad arbetskraft för framtidens globala arbetsmarknad.

Hittills har vi klarat oss på att Sverige relativt omvärlden har haft bra förutsättningar inom innovation, utbildningsnivå samt exportmarknad för det som landet klarar av att framställa. Vi kommer att ha kvar basnäring för export på naturtillgångar. Men omvärlden står inte still så eran med att sysselsätta en hel befolkning med ganska okvalificerade jobb minskar mer och mer. Men full sysselsättning är en basförutsätning för en hög total skatteinkomst för att finansiera välfärden. Om man lägger skattebördan på en mindre del av befolkningen så ökar bördan för inviden. I en global värld med valmöjligheter kommer individen i mycket högre utsträckning än idag pröva alternativen. Den demografiska utvecklingen I Sverige med fler åldringar och färre unga i arbete kommer inte att göra detta enklare.

De politiker i Sverige som tror att skattehöjningar är lösning på alla problem är riktigt naiva. Särskilt när man beaktar att Sverige redan har världens högsta skattetryck. Vår inhemska marknad är inte tillräckligt stor och saknar många delar för att vi ska klara oss utan import. Vi är alltså beroende av omvärlden. Vi springer samma maratonlopp som omvärlden med den skillnaden att vi har tung packning på ryggen i form av världens högsta skattetryck. Det uppväger inte att vi kanske har något bättre löparskor. Så vinner man ingen tävling. Men vi klarar oss kanske ett bra tag till om vi kompenserar med innovation som kan exporteras samt utbildningsnivå som möjliggör detta. Men inte ens detta kommer att vara möjligt. Svensk skola halkar efter i en internationell jämförelse. Men så länge Svensson får välfärd bara någon annan betalar, att det går att sjukskriva sig, jobba svart, att man får igenom något extra reseavdrag och att man kan åka till Thailand på lågbeskattat flygbränsle så är det inge fara på taket, eller hur? Mer djuptänkande än så är inte många väljare.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev: /.../ men kolla skillnaden på moderaterna eller sossarnas flygresor/tågresor och jämför med miljöpartisters flygresor/tågresor så ser du nog en rätt stor skillnad. I allafall på inrikesresorna.
Att leva som man lär är viktigt för trovärdigheten. Miljöpartister är grymt skenheligga. Påtvingar man oss bilister pålagor med hänsyn till att även om det inte förslår mycket i ett globalt perspektiv så gäller det att föregå med gott exempel. Men det gäller inte miljöpartiserna själva i deras beteende. De flyger och kör bil de också. Även inrikes. Inget olagligt i det men den politiska trovärdigheten blir noll.
joel80 skrev:Att en vänsterpartiskt skulle vara företagare och skattefuska eller ägna sig åt avancerad skatteplanering skulle jag däremot se som rätt så motsägelsefullt.
Hurvida vänsterpartister skattefuskar mer än andra vet jag inget om. Men det är mycket vanligt att de är företagare och enligt tillgängliga källor tjänar de bra på det också. Absolut inget jag missunnar dem så länge som de följer gällande regelverk. Men att leva som man lär, det gör de inte så den politiska trovärdigheten är på noll.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Måste inflika att jag tycker att det är roligt att det går att diskutera politik i forumet utan att någon ska balla ur!

Tummen upp till alla i tråden oavsett åsikt!
av 2444ever
+1 på den.
Vänta bara till dubb/friktions och fulxenon-diskussionerna kommer igång framåt hösten :) Å andra sidan kan man tolka det som att politik inte engagerar lika mycket idag.
Men håller med, faktiskt kul att följa med i tråden, trodde jag inte när det drog igång.
av Andis
Synd att vi troligen aldrig får se annat styre vid rodret.

Hade varit intressant och se hur ett annat parti än sossarna och moderaterna styrt det här landet :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev: Hurvida vänsterpartister skattefuskar mer än andra vet jag inget om. Men det är mycket vanligt att de är företagare och enligt tillgängliga källor tjänar de bra på det också. Absolut inget jag missunnar dem så länge som de följer gällande regelverk. Men att leva som man lär, det gör de inte så den politiska trovärdigheten är på noll.
Jag vet inte om jag är med här.. Menar du nu alltså de politiker som är vänsterpartister och också driver företag?

Jag menade "vanliga" väljare som röstar vänster men också är företagare. Jag ser ingen som helst motsättning i det och vet inte vad du menar med att det inte är att leva som man lär?

Att tjäna pengar och ändå vara vänster kan väl inte vara fel? Det är väl nästan tvärtom lite fint.. att tänka att jag tjänar bra med pengar men vill ändå att det ska vara hög skatt på stora inkomster så att rikedom fördelas.

När det gäller förd politik så gynnar faktiskt vänsterpartiet småföretagare bättre än vad borgarna gör! Det låter inte sant, men jag googlade runt lite och kolla upp vad partierna säger nu när vi ändå är inne på ämnet, och för just fåmansföretag han vänsterpartiet en väldigt generös politik. Bl.a ordentlig sänkning av arbetsgivaravgifter/egenavgiften, och borttagande av att småföretag på upp till 10 anställda ska stå för sjuklönen för anställda de 14 första dagarna som det är nu.

Jag menar inte att kraftigt ta sida nu eller så, men kände inte att jag höll med om att det skulle sänka trovärdigheten hos en vänsterpartist att vara företagare.

Och som Variosboy tycker jag också att det är väldigt kul att kunna diskutera lite politik utan att det spårar ur. :)
Verkar inte lika allvarligt som förbrukningstrådarna i allafall!
Användarvisningsbild
av Camel
Andis skrev:Hade varit intressant och se hur ett annat parti än sossarna och moderaterna styrt det här landet :-)
Eller varför inte de två största partierna i koalition? Frågan har visserligen varit uppe förr. Men med dagens parlamentariska läge skulle det kanske skapa viss stabilitet och förutsättningar för breda uppgörelser inom många områden. Men det skulle krävas kompromisser också.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3