Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#782439
Hilmer skrev:
Mabuse skrev:För någon vinter sedan kom jag ikapp en relativt ny BMW 300-serie med dubbla utblås, en grov pipa under vardera bromsljuset. Men det rök bara ur det ena.
LMAO
:lol:
Kan ju bero på att ett spjäll reglerar hur avgaserna går för att bl a hålla nere ljudvolymen, öppnar bara fullt när man utnyttjar effekten ordenligt.
Till slut-piporna? :lol:
#782452
Det känns ju som att det är mer jobb att blockera ena pipan än att ha båda fungerande. Det kanske var tre bananer instoppade i den det inte rök ur?
#782459
BMW har magnetventiler som öppnar vid olika varvtal. Krångligt eller inte, så är det.

(Detta förutsätter att det är en någorlunda modern BMW och inte nån gammal E36 med hemmagjort rörmokeri.)
#782463
Mabuse skrev:
Hilmer skrev:
Mabuse skrev:För någon vinter sedan kom jag ikapp en relativt ny BMW 300-serie med dubbla utblås, en grov pipa under vardera bromsljuset. Men det rök bara ur det ena.
LMAO
:lol:
Kan ju bero på att ett spjäll reglerar hur avgaserna går för att bl a hålla nere ljudvolymen, öppnar bara fullt när man utnyttjar effekten ordenligt.
Till slut-piporna? :lol:
Ja varför inte!?
Det experimenteras hej vilt på bilarna idag, detta är t ex ett sätt att hålla nere ljudvolymen vid lugn/jämn körning för de som önskar detta medan den som gillar att gasa ska få sitt genom att man tillåter en sportigare ton.
Det finns t o m exempel på där man har ett väldigt tyst avgassystem där man kompletterat med både invändig och utvändig högtalare för att få fram ett sportigare ljud för den som gillar det. Allt för känslan ;)

llesrof skrev:Det känns ju som att det är mer jobb att blockera ena pipan än att ha båda fungerande. Det kanske var tre bananer instoppade i den det inte rök ur?
Se ovan!
#782466
Jag såg ovan och avsåg dubbla slutrör där det ena är fejk. En arbetsgivare till mig en gång i forntiden hade en Chrysler LeBaron med två slutrör. Det rök bara ur eet ena men min arbetsgivare påstod att det andra fungerade över ett visst varvtal. Fan tro't.
#782485
llesrof skrev:Jag såg ovan och avsåg dubbla slutrör där det ena är fejk. En arbetsgivare till mig en gång i forntiden hade en Chrysler LeBaron med två slutrör. Det rök bara ur eet ena men min arbetsgivare påstod att det andra fungerade över ett visst varvtal. Fan tro't.

Hur det stod till med en gammal Chrysler vete tusan, men idag hittar dom i alla fall på en massa "trams".
Vad det gäller inv & utvändig högtalare så är detta vissa av Audi modellerna som har detta, det grundar sig väl i att man hela tiden strävar efter att ha något som inget annat bilmärke kan erbjuda. Sen att det går till överdrift vissa gånger är ju en annan femma... ;)
#782616
Hilmer skrev:
Mabuse skrev:För någon vinter sedan kom jag ikapp en relativt ny BMW 300-serie med dubbla utblås, en grov pipa under vardera bromsljuset. Men det rök bara ur det ena.
LMAO
:lol:
Kan ju bero på att ett spjäll reglerar hur avgaserna går för att bl a hålla nere ljudvolymen, öppnar bara fullt när man utnyttjar effekten ordenligt.
Det är inte för att hålla ned ljudnivån, Det för att kunna höja ljudvolymen rejält. Så fort certifieringen är klar och man gasar ut på stan öppnas spjällen

Det är precis som när man kör epatraktor, så fort polisen inte är och mäter så kopplar man ur hastighetsspärren.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-

Går det att backa uppdateringen om det inte […]