Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#782291
Vad spelar det för roll om det är H7, H3 eller H1? Det är två sladdar, plus och jord.

Det där med färdiga kabelsatser för extraljus är ett fenomen som kommit dom senaste åren. Så svårt är det inte att koppla lite grundläggande bil-el att man skulle behöva en färdig sats. :???:
av Amarace
#782405
Perc, färdiga satser fanns då för 25 år sedan på alla mackar, så direkt nytt fenomen är det inte ;)
Tyvärr har väldigt många svårt att lära sig, trots att dom mekar en hel del.

Iaf, till TS, utgå alltid från relät, inte färger.
87 till extraljusen
30 till Plus på batteriet
85 är jord
86 styrström
Användarvisningsbild
av Perc
#782450
Amarace skrev:Perc, färdiga satser fanns då för 25 år sedan på alla mackar, så direkt nytt fenomen är det inte ;)
Jag har sålt reservdelar i 13 år och det var först för ett par år sen som kunder började fråga efter färdiga satser. Före det bad dom om ett relä och några meter kabel istället. Många gör det ännu. Men vissa "svenskheter" tar ju länge innan dom tar sig över bottenviken (om dom kommer hit öht) så jag är inte förvånad att ni haft kabelsatser i 25 år. ;)

Jag ser det iaf som självklart att man gör det snyggt med rätt kabellängd då man ändå håller på. :)
av Amarace
#782506
Jag har hållit på med bilar i 25 år, och under den tiden har det varit likadant hela tiden tycker jag vad gäller bilel överlag. Det är ju enkelt för den "vanlige" att köpa en färdig sats och slippa tänka så mycket. Och nuförtiden går det ju knappt att köpa kabel på en mack.

(sen går ju dom färdiga satserna utmärkt att kapa kablarna i rätt längd ;) )

För mig är det också självklart att fixa allt sånt själv, inklusive att svetsa o göra mina egna fästen för extraljusen istället för att montera fäste vid nummerplåten så ljusen kommer helt fel.
av SHO
#782523
Ok.... tack för de kommentarer som hjälpte. Övriga hade jag klar mig utan.
Fanns ingen beskrivning på hur man kopplar på den kabelsats jag köpte?
Anledningen till att jag blev fundersam var att H7 har två uttag på lampan till skillnad från tex H1.

Men jag antar att man jordar direkt från lampan s.a.s.
av SHO
#782620
Amarace skrev:Perc, färdiga satser fanns då för 25 år sedan på alla mackar, så direkt nytt fenomen är det inte ;)
Tyvärr har väldigt många svårt att lära sig, trots att dom mekar en hel del.

Iaf, till TS, utgå alltid från relät, inte färger.
87 till extraljusen
30 till Plus på batteriet
85 är jord
86 styrström
Skarvar jag då så det blir två plussladdar in i själva H7 lampan (eftersom det sitter 2 kontakter på H7) eller?
Användarvisningsbild
av Perc
#782845
SHO skrev:Ok.... tack för de kommentarer som hjälpte. Övriga hade jag klar mig utan.
Fanns ingen beskrivning på hur man kopplar på den kabelsats jag köpte?
Anledningen till att jag blev fundersam var att H7 har två uttag på lampan till skillnad från tex H1.

Men jag antar att man jordar direkt från lampan s.a.s.
H7 har plus och jord på varsitt stift bakpå. H1 jordar i lampsockeln. Inkommande jordkabel till en H1-lampa går oftast till ett kontaktstift på hållaren alldeles bredvid lampan.

Det är nog "seende arbete" när du väl börjar koppla. :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]