Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Alltså jag har ju manometer på utgående luften på kompressorn... Kan jag inte ställa trycket på 0, 4 bar på kompressorn och trycksätta direkt därifrån? Isåfall blir det ju busenkelt.

Har bytt lmm idag, ingen lysande lampa ännu. Kan inbilla mig men tycker laddet blivit något stabilare och bilen fick lite bättre gassvar. Dock så laddar den bara 0, 5 bar fortfarande.
av *pettson*
Först av allt då.
För att mäta ett stabil rörelse på en blåsa så måste vi blöda luft. Vi får helt enkelt se till så vi har ett litet flöde som hela tiden försvinner ur slangen. På så sätt kan vi ställa på trycket i slangen tills vi får korrekt tryck utan att blåsan blir ostabil och rör sej mer än önskat. Låter lite knepigt men är inte alls knepigt om man funderar på det en liten stund.

Ta exemplet en plastpåse. Lägger vi på o,4 bar mot den så blåser den upp sej, och sen stiger trycket varesej vi vill eller inte, om systemet är slutet mot något med ett högre tryck. För att säkerställa ett visst tryck måste vi då ha en ventil som öppnar vid angivet mättryck. Det är jobbigt att lösa, så vi gör en fattigmansvariant.
Blöder vi sakta ut luft ur slangen via ett litet jack istället kan vi lägga upp trycket genom att styra flödet på luften och det kan aldrig överstiga det vi valt, om vi nu inte gör något riktigt generalfel som att släppa på för mycket flöde, så det inte hinner blöda ur alls. Är det ett problem så stryper man lite till. Är det ett problem gör man hålet större så det blöder ut mera.
Tryckmätare ja.. Tja hur svårt kan det vara att använda den där tryckmätaren som redan fanns i bilen? Kräver förvisso ett par ögon till men kräver inga pengar. Och är framdraget och noggrannare än turbons orginalmätare. Bara koppla upp sej och använda den.

Det som händer är att man lossar WG staget. Blåser upp WG med angivet förtryck. Kortar eller förlänger stången så att den exakt når STÄNGD WG ventil. Kopplar på den. Lossar trycket och vips är den justerat med rätt förtryck. Det är inte svårare än så. Inget magiskt. Inget konstigt. Görs EN gång. Mer exakt än någonsin.
av JT855
Har justerat glt nu enligt pettsons metod. Ligger stabilt som fan på 0,4 bar med urkopplad magnetventil. Kopplar jag i den så svajar laddet ganska mycket... Kan peaka 0,8 bar under en sekund, sen sjunker det ner mot 0,4-0,5 bar, sen kan det vid högre varv stiga igen till 0,7 bar. Svajar alltså över hela registret... Kan det var magnetventilen det är fel på då jag inte verkar kunna få ett stabilt laddtryck? Eller kan det bero på att fjädern är dålig i wastegaten?

Det jag dock tyckte var konstigt var att jag fick bottna gängen på stången för att få glt på 0,4 bar...
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ja, LMM kan vara "halvtrasig", har själv råkat ut för det på min förra Volvo, en S70 T5. Lampan tändes lite då och då. Men se till att skaffa en originaldel, jag gjorde misstaget att köpa något billigt skit på ebay men det var bara slöseri med pengar och tid.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Mitt laddtryck var också svajigt periodvis även när inte lampan tändes, först när jag hade fått dit en frisk original-LMM funkade allt perfekt igen.
Så har du otur är inte den "nya" LMM:en 100% den heller.
av JT855
Tror inte det beror på det. Isåfall borde väl laddet svaja även utan mv på enbart glt? Tror mer på att mv inte gör riktigt vad den ska. Har en liggandes så jag ska prova skifta mv till att börja med.
av virtq
JT855 skrev:Tror inte det beror på det. Isåfall borde väl laddet svaja även utan mv på enbart glt? Tror mer på att mv inte gör riktigt vad den ska. Har en liggandes så jag ska prova skifta mv till att börja med.
Jo mv är ju en slitagedel, så det är mycket möjligt.

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]