- fre 23 aug 2013, 23:14
#781427
Framhjulsdrivna bilar går som tåget och något "ryck och slit och färdas fram och tillbaks över vägbanan" har jag då aldrig upplevt. Eller jo, min V70 2.5T gjorde precis det du beskriver men det var inte pga väglag utan pga för breda däck. 225/45-17, originaldimension för modellen. Bilen var fullkomligt vidrig att köra om vägen inte var slät som ett biljardbord. Numera rullar den på 205/55-16, det blev som en ny bil av det.
Men tillbaka till ämnet. :) I snömodd föredrar jag helt klart framhjulsdrift om fyrhjulsdrift inte finns att tillgå. Riktningsstabilt och utan drama. Bra framkomlighet. Omkörningar går lekande lätt utan att man behöver parera sladd i 90 då man ska förbi en lastbil.
osla skrev:köra i snömodd är heller inge skönt med framhjuls, med bakhjuls så är det bara gasa medans fwd bara rycker och sliter i ratten och färdas fram och tillbaka över vägbananJag vet inte vad du har kört för bilar men min erfarenhet är precis tvärtom. Bakhjulsdrivna bilar är oroliga och kräver en förare som är på sin vakt. Det behärskar jag iofs utan problem, men jag kan inte påstå att jag längtar efter sånt uppträdande då jag sitter och harvar fram och tillbaks till jobbet under vintermånaderna.
Framhjulsdrivna bilar går som tåget och något "ryck och slit och färdas fram och tillbaks över vägbanan" har jag då aldrig upplevt. Eller jo, min V70 2.5T gjorde precis det du beskriver men det var inte pga väglag utan pga för breda däck. 225/45-17, originaldimension för modellen. Bilen var fullkomligt vidrig att köra om vägen inte var slät som ett biljardbord. Numera rullar den på 205/55-16, det blev som en ny bil av det.
Men tillbaka till ämnet. :) I snömodd föredrar jag helt klart framhjulsdrift om fyrhjulsdrift inte finns att tillgå. Riktningsstabilt och utan drama. Bra framkomlighet. Omkörningar går lekande lätt utan att man behöver parera sladd i 90 då man ska förbi en lastbil.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)