Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#780811
Hejsan! jag är på jakt efter en bil att köra till vintern och har av naturliga skäl spetsat in mej på 240.
Hittade en lagom risig 245 -92 på blocket men jag funderar på vilket insprutningssystem som sitter i de sista årsmodellerna?
Jag antar att det är samma som i sena 740, d.v.s. Regina-systemet. Jag har inte hört många uppskattande ord om det här systemet, det krånglar, motorn är slö osv.
Om någon vet vilket system det är och kanske tillochmed har positiv erfarenhet av det så vore det väldigt bra att veta :D
#782013
Okej så reginasystemet sitter alltså inte i 240? Lite lustigt tycker jag. B230f-motorerna är ju i stort sett likadana vare sej dom sitter i 240 eller 740, såvitt jag vet är det väl bara placeringen av fördelarlocket som skiljer dom åt? Verkar ju konstigt att Volvo bytte insprutningssystem bara i 740 då men det har kanske en bra förklaring :roll:
L-H 2.4 hade jag i min tidigare 740 och det funkade bra i den också så jag är inte rädd för att skaffa något med det bränslesystemet ifall det går den vägen. :)
av Rådlös
#782021
Skall man tänka på det viset, så är ju 200-serien den mest konsekventa. Dom hade ju både Jetronic LH 2.2 och Jetronic LH 2.4. Medan 740 hade lite olika varianter och fabrikat under årens lopp.
#782034
Ja det är ju sant. I min värld borde ju det tankesättet vara att föredra för en producent eftersom man inte behöver blanda in många olika komponenter som komplicerar produktion, reparation, reservdelshållning osv. I fallet med Regina-systemet så bör ju Volvo ha ansett det vara en förbättring mot LH2.4 eftersom de använde det istället, men varför användes det inte på 240 isåfall? Motorerna sattes väl samman i samma fabrik eller har jag fel? ??:-/
#782322
Hehe jag blev så nervös att jag fick kolla nätet för säkerhets skull. Citat Wikipedia: Volvo 740 utvecklades i Sverige och Holland men monterades och byggdes i Sverige med sedvanligt Volvo-kunnande. :-)-)
Däremot byggdes väl 850:in i Belgien?

Nåväl, för att återgå till ämnet så letade jag upp min Haynes reparationshandbok om 240 och den nämner ingenting om något Reginasystem.
Däremot nämns LH-3.1. Är det samma som i 940?
Användarvisningsbild
av Allinug
#782400
Nej, det är säkert! Se här: http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... ev-en-v40/ och här: http://www.volvocarsgent.be/en/products/index.htm
617089 st mellan 83 och 92 tillverkades i Gent. Många av dessa såldes även på den svenska marknaden.

Jag tror inte att Volvo ansåg att Regina var någon förbättring, utan det var bara ett annat system.
90-tals 940 har samma system som 240 på 90-talet: LH 2.4
#783013
Allinug skrev:Nej, det är säkert! Se här: http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... ev-en-v40/ och här: http://www.volvocarsgent.be/en/products/index.htm
617089 st mellan 83 och 92 tillverkades i Gent. Många av dessa såldes även på den svenska marknaden.
Åh fan det hade jag verkligen ingen aning om. Och det hade tydligen inte den som skrev Wikipedia-artikeln heller 8)
Allinug skrev:Jag tror inte att Volvo ansåg att Regina var någon förbättring, utan det var bara ett annat system.
90-tals 940 har samma system som 240 på 90-talet: LH 2.4
Nä det var väl säkert så. Men då kan jag leta efter en 240 utan att vara rädd att det ska sitta något Regina-skit i dom. :mrgreen:

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]