Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Mäktig rapport Du presenterat Camel :)
Intressant läsning !

Anledningen till denna tråd ( för mej ) är om "känslan" man får stämmer?
Upplevde så stor skillnad efter tankningen så jag blev lite fundersam?

Finns 2 saker som dyker upp..
1) Differensen mellan 95 vs 98/V-Power är så stor?
2) Eller är det skillnad mellan 2 typer av samma bränsle ( 95 ) i detta fallet det ena Q-Star och Shell det andra?

Har upplevt skillnad ( läs känsla ) mellan att tanka på Shell,Staoil och Q-Star.
Ibland synbart på förbrukning direkt i instrumentet och ibland eller i kombination känslan i bilen/motorn.

Tänkte nu utesluta 95 ur detta och köra på Shell´s V-Power så långt det är möjligt,annars 98 oktan.
Detta var ingen plan då jag tankade V-Power soppan nyligen,men eftersom både bil och jag upplever förändringarna så pass markant blev både beslutet och tråden till :wink:
Användarvisningsbild
av Andreas2012
2444ever skrev:Jag tror dom flesta som hänger här på forumet har läst alla argument för/mot etanol/whatever femtielva gånger.
Vad tror ni som skall in och gödsla med samma gamla trötta argument om och om igen i varenda tråd som ens nämner etanol eller annat bränsle?
- Skall ni äntligen efter åratal av ältande om detta slutligen vinna diskussionen?
- Vill ni bara skylta med att ni har kunskaper om detta (och då mer kunskaper än antagonisten)?
Tror bara det är ett sjukt behov av att tjabba på Internet - ja, det är sjukt.
Jag ser inga problem med att ha en konstruktiv debatt om för och nackdelar.....personligen har jag inga åsikter, eller ens erfarenhet av Etanol, därför är det jätte intressant för mig att höra båda sidors åsikter.

Ok, om diskussionen blir personlig och folk börjar hata, så kanske man behöver dra i handbromsen, men jag har ganska svårt att se detta hända på detta forum, och ang Etanol bränslets för och nack delar...

Men det är klart, Jackson är ju Etanolare, och jag och mina LPG kompisar tycker ju traditionellt jävligt illa om dem, så det kanske ligger något i vad du skrev.
:D
Användarvisningsbild
av Jackson75
För att inte tala om vad vi "Etanolare" tycker om Er "LPGare" :D :-)-)
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Jackson75 skrev:För att inte tala om vad vi "Etanolare" tycker om Er "LPGare" :D :-)-)
Jackson....... Jag och Surkåls-Helmut och bratwurst-Fritz här är villiga att rejsa dig och dina mesiga Etanol kompisar närsom helst, för att visa er hur otroligt mycket bättre och coolare vi är än er.

(Utom på veckodagar från 08.00 till 18.00 för vi jobbar då, och inte på kvällarna för vi har typ poker, schack och knyppel aftnar då, och helgen är inget bra heller, för vi kör rundor i trädgården med våra LPG bilar då, och surar kål, och stoppar korv. Men annars.....närsomhelst....kom igen bara)

(RO) (RO) (RO)
Användarvisningsbild
av MartinS
Camel skrev: Vid lugn körning med måttlig belastning (innanför knackningsgränsen) blir skillnaden mellan 95 oktan och 98 oktan mindre.
Men visst kan tändningens ställas högre även vid dellast om du har högre oktan, vilket spar bränsle?! Motorn jobbar ju hela tiden efter att ställa så hög tändning som möjligt utan att det knackar.

Jag har som sagt gjort ett halvvetenskapligt test. En sträcka på 53 mil (Tjörn-Sthlm) som jag kört väldigt många gånger i relativt lugn takt (skyltat+moms) har aldrig gått under 1,07 tidigare (ofta upp mot 1,10), och med 98 oktan går den på ~1,02 under liknande förhållanden.

Mitt högt ovetenskapliga test (ej nollad färddator under många tankar) ger ett snitt på 1,08 med 98 i tanken, med 95 tidigare har det alltid legat runt 1,12-1,15.

/Martin
Användarvisningsbild
av milfshake
Denne man kör blandat 98 och E85, 50-50, roligare och piggare bil!!
Ingen V-power här inte. har hört allt för ofta att det mytas om positiva egenskaper hos V-power och dessutom blev Shell tvugna att göra som sin reklam för detta bränsle då man lovade mer än vad det var !

EDIT: http://www.teknikensvarld.se/2007/06/18 ... -forbjuds/
av Andis
Som sagts av en del andra på forumet skulle vara riktigt kul att göra en riktig test en gång för alla.

På test bana med samma bil samma dag data kontrollerad med flödes mättare och gps logning av sträckan.

Nu kastar jag väll in bensin i brasan men :-)
Ta denna utredning som en vetenskaplig studie och inte som ett påhopp utan bara ärligt är det verkligen skillnad ?

Är du nöjd med 98 oktan kör på det men ....

Har själv provat alla bränslena fram och tillbaka och mät så gott det går utan riktig mät utrustning. Men får nog komma fram till ingen skillnad på en standard såld bil. Mer än något lugnare tomgång på vissa motorer. Många hög komppade big block motorer för sjön brukar man köra på 95 dels för man får inte tag i annat på sjön och det behövs inte heller mer oktan. Det man kan göra på dom innan montering är att slipa av alla gjutskägg och eventuella vassa kanter för att undvika glöd tändning. Har fungerat alldeles utmärkt trotts hög kompressions förhållande. Betydligt högre än i standard bilmotorer.

Egentligen bör det gå bättre på 95 med tanke på att den lägre oktanet gör bensinen mer explosiv vilket i sin tur gör att desto lägre oktan man har innan motorn spikar bör göra den piggare. Men vill man överladda väldigt hårt brukar man få gå upp i oktan för att klara det men vad jag förstått egentligen inte för mer än den orsaken.

just tomgångskörning då man märker att högre okan ger lugnare gång. Samma om ni provat blanda in etanol som höjer oktanet ännu mer.
Ni kanske har testat 1/5 bilar där har man 22cc motorer på mellan 5-7 hk och där kan man direkt höra att tomgången går ner lite med högre oktan men jag har inte märkt någon bättre effekt.

Slutsatsen blir att om motorn inte är byggd för att kräva 98 oktan så undrar jag hur mycket man egentligen märker? Eller är det en placeboeffekt man tycker man märker.

Har varit med om en V8 motor som ville spika på 95 oktan men inte på 98 oktan det vissa sig att stiften var fel model i den och efter bytte till rätt stift tycker jag den motorn går lika på 95 och 98 utan spisningar på 95 oktan.

Någon mer som inte märkt skillnaden mer än på tomgång?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Funk
Egentligen bör det gå bättre på 95 med tanke på att den lägre oktanet gör bensinen mer explosiv vilket i sin tur gör att desto lägre oktan man har innan motorn spikar bör göra den piggare.
Det där är direkt felaktigt, både 95 och 98-oktanig bensin innehåller samma mängd energi. Med den lilla reservationen att det i 95oktan hittills varit 5% etanol från alla leverantörer, medan 98 varit fri från inblandning. Numera tillåts upp till 10% i all bensin även om troligen ingen nått dit ännu. Eftersom 95 oktan med etanol i innehåller en aning mindre energi och spikar lite lättare än 98 oktan utan etanol så kan man få lite högre effektivitet och därmed lägre förbrukning. Jag har under 8 år fört bok och kommit fram till att min förra bil drog lite drygt 2% mindre bränsle och rent subjektivt kändes lite piggare på 98 oktan. Det lönade sig dock aldrig rent ekonomiskt eftersom kostnadsökningen var större än så.
Det kräver dock en motor som faktiskt kan reglera tändning och/eller laddtryck inom ganska små marginaler för att nå dit, en gammal gjutjärnsmaskin med brytarspetsar och förgasare göre sig icke besvär..

http://www.faktoider.nu/oktan.html

/Thomas
av Andis
Funk skrev:
Egentligen bör det gå bättre på 95 med tanke på att den lägre oktanet gör bensinen mer explosiv vilket i sin tur gör att desto lägre oktan man har innan motorn spikar bör göra den piggare.
Det där är direkt felaktigt, både 95 och 98-oktanig bensin innehåller samma mängd energi. Med den lilla reservationen att det i 95oktan hittills varit 5% etanol från alla leverantörer, medan 98 varit fri från inblandning. Numera tillåts upp till 10% i all bensin även om troligen ingen nått dit ännu. Eftersom 95 oktan med etanol i innehåller en aning mindre energi och spikar lite lättare än 98 oktan utan etanol så kan man få lite högre effektivitet och därmed lägre förbrukning. Jag har under 8 år fört bok och kommit fram till att min förra bil drog lite drygt 2% mindre bränsle och rent subjektivt kändes lite piggare på 98 oktan. Det lönade sig dock aldrig rent ekonomiskt eftersom kostnadsökningen var större än så.
Det kräver dock en motor som faktiskt kan reglera tändning och/eller laddtryck inom ganska små marginaler för att nå dit, en gammal gjutjärnsmaskin med brytarspetsar och förgasare göre sig icke besvär..

http://www.faktoider.nu/oktan.html

/Thomas
Mycket bra länk du lagt upp :-)
Precis det jag menar. Intressant att läsa förklara varför jag tvärt emot dom flesta har upplevt motorer som går bättre på 95 oktan. Som gamla gjutjärns klumpar :-)
Faktum är att när vi bromsa en 500hk nybyggd big block så sa han som bromsa den att vi skulle kanske även prova den på 95 för att se om den gav mer då. (Kördes senare 95 hela tiden då det är svårt med 98 på sjön dunkar är oxå knepigt när man talar påfyllning på 1 kubik bränsle därav blev det 95.

Är väll därför jag ifrågasätter såna påstående som känner man verkligen 2% skillnad?
Låter ju i en del trådar här som en del tycker dom fått 50 hk till med 98 oktan.

Inte för att trampa på någon men har hört det så många gånger och känt är det inte dags att lägga locket på den gamla droskstolpen nu att 98 oktan gör underverk.

Har testat i turbo bilar med med all modern reglering men kommit fram till att skillnaderna är mikroskopiska finns så många fler saker som kan spela in som vädret som gör att skillnaden försvinner helt.

Tycker däremot man kan känna på en modern turbo bil att dom går bättre i kalt fuktigt klimat gärna runt 5-10 grader på kvällen när solen går ner och diset börjar hänga i luften.

Tackar igen för trevlig länk Thomas.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av MartinS
Statoil kör numer med 5% etanol även i 98 oktan. V-power är väl den enda högoktaniga såsen utan etanol numer om jag inte är felunderättad?
Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]

Synd att Mar-a-Lago inte hinner hamna under vatten[…]

rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 k[…]

Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]