Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Hmm. Har suttit och läst lite mer i gamla trådar nu... Om det jag läst stämmer så är nog min LMM halvkass.

LMM kan tydligen ligga och ge värden som egentligen inte är bra men felkoden sätts inte förren LMM ger värden som är utanför vissa gränser. Som jag fattade det så reglerar styrboxen laddtrycket baserat på vad LMM ger för värden och jag har ju lite dåligt/svajande laddtryck. Brukar vanligtvis ligga nånstans mellan 0,3-0,5 bar och pendla. Sist lampan tändes (1-2-1) var när jag trampa ner och turbon precis skulle börja ladda.

*edit* Har försökt kolla alla synliga slangar. Ska dock dubbelkolla den du tipsar om! Tackar!
av JT855
Har nu kollat slangen på sidan av insuget, såg jättefin ut och satt där den ska. Har även haft lös MV och granskat alla slangar där, dom ser ju torra ut men inga sprickor vad jag kan se. Ska till veckan prova en annan LMM och se om det blir någon skillnad. Blir det inte det så är det väl bara köpa några meter vacumslang och börja byta ut alla jävla slangar samt lossa alla bälgar och tryckrör och byta klammer och granska. Vet inte annars vad man ska hitta på. Nån som vet om en taskig MV kan sätta felkod på LMM på något vänster? Har provat rycka ur MV´n och får då så klart felkod på den samt att bilen bara laddar 0,2 bar.
av JT855
Hmmm. Kan lmm påverka "glt" när MV är urkopplad? Hur lätt/trögt ska WG-staget gå? Kan dra ut det med två fingrar... Har kollat styrboxen och flärparna har varit uppbrutna. Kanske måste öppna och kolla om det sitter något chip där. Kan ju vara nått geni som ställt ner laddet på wg'n för att bilen skulle säljas?
av *pettson*
Eftersom man inte justerar en wg på det sättet alls kan det ju vara läge att göra det seriöst.
Kontroll och justering av wg görs med avstängd bil och wg klocka trycksatt med tryckluft till angivet kontrolltryck.
Enkelt och smidigt.
av JT855
Hmm. Kan man fuska lite och prova sig fram? Alltså rycka ur mv och skruva lite åt gången tills man får rätt laddtryck? Sitter extra laddtrycksmätare i bilen...
av *pettson*
Varför ens tänka tanken? Är det bättre att skruva på ett stag när det är hett?
Som jag skrivit innan trycksätts klockan till grundtryck med tryckluft när man justerar den.
Det är inte magi att lossa staget, trycksätta korrekt. Gänga ut eller in för att den nu stängda wg ventilen ska passa ihop med staget igen. När dom två passar ihop igen är justeringen utförd. En gång, med noggrannhet och utan brännrisk.

Kostnad: tja vad kostar två meter tunn slang, en liten avstängningsventil en tryckmätare, och nåt att göra ett hål i slangen med? Det är inga stora pengar vi pratar om. Tryck då om man inte har en kompressor? Man brukar äga ett reservhjul? Det duger att hämta luft ifrån sålänge.
av JT855
Är ju inte direkt pengarna det sitter i. Har ingen aning om vars man ska få tag på en sån där tryckklocka eller vad för sort man ska ha... Kändes betydligt enklare att bara skruva tills det är bra. Dock så undrar jag ju om det går att få bra... Som jag skrev tidigare så går stången ganska lätt på wg'n. Jag funderar ju på om fjädern är slut i den. Går det isåfall att byta enbart fjädern?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rent teoretiskt går det väl bra att justera på det sättet du nämnde, men det blir ju inte exakt oavsett hur nogrann du är, och risken för personskador är ju rätt hög.

Blev dock nyfiken här... Göra ett hål i slangen? Hur menar du då?
Smart idé med reservhjulet dock, normalt brukar man ju ha åtminstonde 2.5bar i däcken, och det räcker ju gott och väl till att mäta upp 0.4bar med.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]