Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har konverterat min v70 r awd,och har nu kört ett par hundra mil men är inte nöjd hur den blev....Går bra när man är få i bilen men så fort man får några pers i baksätet så slår den igenom.

Så med facit i handen så hade jag lätt beställt nya nivomater från USA.

Så här har jag dock gjort:

Dämpare från Volvo passande V70 awd med det speciella fästet som awdbilar har.
Dessa monterade jag på ovansidan länkarmen istället för undersidan,annars får du inte rätt dämpning.

Fjädrar från Lesjöfors (pratade med en tekniker där) som har artnr:1225-66039 på Meca,som är till en v70 awd förstärkt fjäder.
Denna fjäder kapade jag ca 1 varv för att få ner höjden på bilen(borde ha tagit 2varv).
Fick även kapa stötdämparbufferten mycket då dessa annars slår i.

Jag sätte även killarna på Chassit att hitta en bra lösning på fjädrar men utan resultat.

Så jag har INTE hittat en BRA lösning,men det enda jag hittat för att konvertera.
Killarna på Chassit håller på med en sats som ska säljas som ersättare för nivåmat. Det blir vanliga dämpare och fjädrar men det ska enligt dem fungerat så pass bra så det är dags att börja sälja den, när de har kunnat få tag i lite mängder av dämparna och fjädrarna. Jag åker mest själv och inte tungt lastad, men det vore bra om man kunde lasta lite utan att det slår igenom helt ;-)
extremhacke skrev:Jag har konverterat min v70 r awd,och har nu kört ett par hundra mil men är inte nöjd hur den blev....Går bra när man är få i bilen men så fort man får några pers i baksätet så slår den igenom.

Du, jag har en skitbra lösning på det där! http://www.dekaltrim.nu/index.asp?sida2 ... rt_no=3292

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
extremhacke skrev:Jag har konverterat min v70 r awd,och har nu kört ett par hundra mil men är inte nöjd hur den blev....Går bra när man är få i bilen men så fort man får några pers i baksätet så slår den igenom.

Så med facit i handen så hade jag lätt beställt nya nivomater från USA.

Så här har jag dock gjort:

Dämpare från Volvo passande V70 awd med det speciella fästet som awdbilar har.
Dessa monterade jag på ovansidan länkarmen istället för undersidan,annars får du inte rätt dämpning.

Fjädrar från Lesjöfors (pratade med en tekniker där) som har artnr:1225-66039 på Meca,som är till en v70 awd förstärkt fjäder.
Denna fjäder kapade jag ca 1 varv för att få ner höjden på bilen(borde ha tagit 2varv).
Fick även kapa stötdämparbufferten mycket då dessa annars slår i.

Jag sätte även killarna på Chassit att hitta en bra lösning på fjädrar men utan resultat.

Så jag har INTE hittat en BRA lösning,men det enda jag hittat för att konvertera.
Vad menar du med att montera på ovansidan för att få rätt dämpning?
e de Volvos originaldämpare 9461631 som du köpt?
Snubblade över en uppsättning Öhlins bakdämpare till min bil. Har beställt fjädrar till den satsen nu så nu behöver jag inte leta vidare efter andra lösningar. Men Chassit ska ha en lösning på g jaf enligt dem.

Mvh Christoffer
Yes,det är dom jag monterat.Provade först att montera dom normalt,men märkte att för att få dom att "jobba" hela tiden d.v.s INTE gå i ändläge(max) så provade jag att montera dom ovan länkarmen istället och då funkade dom mycket bättre.
extremhacke skrev:Yes,det är dom jag monterat.Provade först att montera dom normalt,men märkte att för att få dom att "jobba" hela tiden d.v.s INTE gå i ändläge(max) så provade jag att montera dom ovan länkarmen istället och då funkade dom mycket bättre.
Så ditt problem var att de bottnade i utdraget läge?
Sätter du dämparen på ovansidan länkarmen kommer den ju att bottna i hoptryckt läge, speciellt då du har kapat bumpstoppet?
Bumpstoppet är inte ett klassiskt stopp på dessa bilar utan benämns mer korrekt "hjälpfjäder", gör fjädringen något progressiv
när den närmar sig max ihoptryckt läge.
Idag kom mina Öhlins :) Drabbats av ett annat problem dock, och det är att jag inte riktigt förstår hur de sitter fast uppe i bilen (ingen instruktion medföljde och har inte haft isär något ännu, kan vara därför) Men det sitter en lagring på själva dämparen? Sen finns det en lös lagring som det är skuret ett hål i eller hur man ska förklara det.. Men min gissning är att mutter längst upp (där slangen sitter monterad på dämparen) skall släppas på, den ska man skjuta på den lösa lagringen och sen skruva fast den där? Men ska inte den lösa lagringen sättas fast i karossen på något sätt? (som sagt, inte haft isär något på en AWD som har med dämparna att göra ännu så därför jag förstår så lite om hur sakerna sitter fast). Hoppas någon kanske förstår hur jag menar ?

Mvh Christoffer
det sitter en 2-delad lagring, en del läggs på stötdämparen innan den lyfts upp i fästet i subframen.
det är samma som används på dina dämpare som sitter på bilen idag.
sen lägger du på det slitsade övre fästet och sen på med muttern.
var försiktig med slangen.

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]