Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller min V70II 2,5FT MY11: Hämtade ut bilen efter vanlig service idag. Tryckte på startknappen precis som jag brukar men inget hände. Provade flera gånger, samma sak. Jag bad meken komma ut för att prova. Samma sak, ingen startmotor gick igång. Meken höll då inne knappen länge och då plötsligt hoppade startmotorn igång. Vi märkte båda två att man måste hålla inne knappen längre tid än förut för att startmotorn ska komma igång. När startmotorn väl hoppat igång gör det inget om man omedelbart släpper knappen, start av motorn fullföljs i alla fall. Meken tror att den nya mjukvaran man laddat har denna egenskap. Någon som känner igen detta? På min bil är det en klar skillnad mot tidigare.

(En fundering som jag har är att batteriet i nyckeln kanske är på upphällningen men sannolikheten att det skulle det intraffa just nu är inte så stor. Men jag ska prova med reservnyckeln senare.)
Man har väl alltid bara tryckt snabbt på knappen och sedan startar den, man behöver ju inte hålla inne den medans den startas?!

/Martin
Min gamla V70 krävde bara en kort "dutt" på knappen. Samma med min nuvarande V60 (som fick uppdaterad mjukvara för 1 månad sedan).
Det som har blivit nytt på min bil är att knappen måste hållas in märkbart längre tid innan startmotorn går igång. Men sedan kan man släppa knappen direkt och motorstarten fullföljs ändå. Men om man inte håller knappen intryckt tills startmotorn går igång händer inget alls. Innan räckte med att "dutta" lite på knappen så gick startmotorn igång. Eftersom jag är van att göra det så startade plötsligt inte bilen när jag skulle hämta ut den. Även meken blev överraskad. Så skillnad har det blivit.
Vid något tillfälle hittade min bil inte nyckeln, trots att den låg i min ficka där den brukar vara. Kanske batteriet börjar ge sig i nyckeln? Men då stod det vad som var orsaken till utebliven start i displayen i varvräknaren.
s6025t skrev:PCC/Keyless ska ge ett meddelande i bilens display när det är dax för batteribyte det är bara PCC det funkar på eftersom de har 2-vägs kommunikation o kan skicka info mellan nyckel o bil
Är inte batteriet bara förr fjärrkontrollen? Det andra systemet är väl en RFID-historia och således passivt?
Efter att jag köpt min bil ( 2.0f ,ca en vecka) så fick jag liknande egenhet. Ca. var 4 ,5 start så klickade det bara i en massa relän och alla lampor tändes men ingen startmotor. Ett lätt tryck till så startade den. Om man höll in knappen vid start så fungerade det alltid. Hade in bilen på volvo men så klart inget fel. Gick till sig till slut av sig själv. Har kört 3000mil nu och har aldrig hänt igen. Min teori att batteriet i bilen var i dålig kondition ? Då bilen stått länge på bilaffären urladdad.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]