Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har efter en tids körande reflekterat över att min MY14 är mycket tystare än min MY12. Motorljudet och motorvibrationer är också mycket mindre men det kan bero på downsizingen från 2,5 till 2 liter. Vet att en del skrivit samma om 2-litersdieslarna. I övrigt skall motorn vara samma som tidigare 2.5. Det är bara slaglängden som ändrats såvit jag vet. Min förra motor var 2,5T (AVF) och nu 2,0T Bifuel. Båda femcylindriga. Den nya bilen har samma spec vad gäller däck, sportchassi, interiör etc. Även på tomgång är det stor skillnad både på vibrationer och ljudnivå och då är det ändå en bensinare. Jag har flera gånger tryckt på startknappen av misstag då jag trott att motorn var avstängd.......Har man ändrat något i ljudisoleringen eller motorupphängning sedan 2012? Har någon annan upplevt samma sak?

Jag tycker också att Premium Sound låter bättre i nya bilen. Även om det är mer subjektivt så känns ljudet tightare och även att slutsteg och högtalare orkar med mer upp i volym utan distorsion. I synnerhet baselementet känns bättre. Har man kanske bytt tillverkare av högtalarelementen igen?
Annan typ av däck? dvs. annat märke/modell?
2 l är ju uppgraderad och den gamla 2,5 gick inte särskilt tyst så det kan nog ha gjorts mycket där.
Värt att notera är att min T4 MY11 var mycket bullrigare, gick mer ojämnt och hade sämre prestanda än nuvarande MY12. kanske gjorde Volvo något med motorupphängningar under MY12 (min MY12 är mkt sen, din var tidig...?)
Har även noterat att min nuvarande ligger stabilare på vägen och svajar mindre/är mindre gungig än min första V70II, en mkt tidig 2,5T - samma set up med 225-50-17 Mich Primacy HP Extra Load W och std-chassi. Så det sker kontinuerligt förbättringar...
PH
Racetwin2 skrev:...

Jag tycker också att Premium Sound låter bättre i nya bilen. Även om det är mer subjektivt så känns ljudet tightare och även att slutsteg och högtalare orkar med mer upp i volym utan distorsion. I synnerhet baselementet känns bättre. Har man kanske bytt tillverkare av högtalarelementen igen?
Har inte volvo nyligen avslutat sitt samarbete med Dynaudio?
Kanske nya grejer/utvecklare som påverkar?
Strebern skrev:
Racetwin2 skrev:...

Har inte volvo nyligen avslutat sitt samarbete med Dynaudio?
Kanske nya grejer/utvecklare som påverkar?
2010 va väl sista modellen med Dynaudio.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]