- tor 22 aug 2013, 13:59
Jag har efter en tids körande reflekterat över att min MY14 är mycket tystare än min MY12. Motorljudet och motorvibrationer är också mycket mindre men det kan bero på downsizingen från 2,5 till 2 liter. Vet att en del skrivit samma om 2-litersdieslarna. I övrigt skall motorn vara samma som tidigare 2.5. Det är bara slaglängden som ändrats såvit jag vet. Min förra motor var 2,5T (AVF) och nu 2,0T Bifuel. Båda femcylindriga. Den nya bilen har samma spec vad gäller däck, sportchassi, interiör etc. Även på tomgång är det stor skillnad både på vibrationer och ljudnivå och då är det ändå en bensinare. Jag har flera gånger tryckt på startknappen av misstag då jag trott att motorn var avstängd.......Har man ändrat något i ljudisoleringen eller motorupphängning sedan 2012? Har någon annan upplevt samma sak?
Jag tycker också att Premium Sound låter bättre i nya bilen. Även om det är mer subjektivt så känns ljudet tightare och även att slutsteg och högtalare orkar med mer upp i volym utan distorsion. I synnerhet baselementet känns bättre. Har man kanske bytt tillverkare av högtalarelementen igen?
Jag tycker också att Premium Sound låter bättre i nya bilen. Även om det är mer subjektivt så känns ljudet tightare och även att slutsteg och högtalare orkar med mer upp i volym utan distorsion. I synnerhet baselementet känns bättre. Har man kanske bytt tillverkare av högtalarelementen igen?
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson