Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det där med kväveoxid vs koldioxid är ju en tråd för sig själv det..

"NOx will shorten your child's life. CO2 will reduce the quality of your child's life."

Kväveoxid är ett mer lokalt bekymmer, Co2 blir snabbt globalt..
Kväveoxid är direkt farligt för människan, Co2 är inte farligt direkt men dess verkan kan vara..

Om jag förstår rätt så ska kväveoxider vara lättare att filtrera bort och hantera.

Det är mindre miljöförstörande att köra en snåldiesel än en bensinare, men det är betydligt sämre ur luftkvalitetssynpunkt. Ett lokalt problem, som i städer börjar bli rätt stort.

På vintern är det ännu värre med kväveoxider.. en kall dieselbil spyr ut mycket mer än de siffror som fåtts fram i inomhustempererade labb.
av s6025t
En ny T4 släpper ut mer kolmonoxid 345,5g/km o en T4F 594g/km än en diesel D4 189,7g/km o det är mer farligt för människan än vad kväveoxiden.
Kolmonoxid ger hälsoeffekter på människor genom hjärt kärlsjukdommar
Kväveoxid ger mer miljöpåverkan genom försurning men är inte lika farligt för människor så skulle man välja mellan pest o kolera så är en diesel bättre än bensinaren i mina ögon
Kolmonoxiden ökar i de nya direktinsprutade bensinbilarna en äldre 2,5t t.ex har halverat utsläpp av kolmonoxid jämfört med en ny T4
http://utslappisiffror.naturvardsverket ... onoxid-CO/
http://utslappisiffror.naturvardsverket ... aveoxider/
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är inte så superkunning på det här, men nog är väl kväveoxid rätt farlig den också.. den reagerar ju med syre och blir kvävedioxid som bl.a ökar det marknära ozonet som t.ex Stockholm har lite problem med vid de mest trafikerade gatorna.. det är inte speciellt nyttigt för människan.
Svårt att hitta siffror på exakt hur farliga de olika är.. men vara sig kvävedioxid eller kolmonoxid verkar vara trevliga föreningar för människan. Du kanske har bättre koll och mer på fötterna vad gäller farliga doser? Men att säga att kväveoxid inte är så farlig för männsikan låter lite taget ur luften. :mrgreen: :mrgreen:
av Mwi
Gourmand skrev:Det är väl helt ok om de säljer en bil med nå´n övermotoriserad bestyckning, men det är naturligtvis inte den typen av bilar som Volvo kan överleva på. Vad gäller det här med körglädje, så kan man ha olika uppfattningar om vad detta innebär. Personligen så gör jag inte någon direkt koppling mellan en massa hästkrafter och körglädje. Det är andra saker som spelar in. Volvo och andra standardbilstillverkare måste fokusera på bränsleeffektivitet, komfort och praktisk användbarhet om de vill vara med i framtiden och överleva som billtillverkare. Det tycker jag är en bra utveckling och gör Volvo-bilarna till bättre bilar, inte tvärtom.
Du har helt rätt, men det är faktiskt rätt kul med bilar som lämnar svarta spår vid varje växling upp till hundra. Men som du skriver det är väl inte Volvos framtid.
av JHg
Kan vi sluta diskutera kolmonoxid & kväveoxid och hålla oss till ämnet: Volvos nya motorer
Åtminstone jag förväntar mig då att det diskuteras motorernas egenskaper mm och inte olika ämnens påverkan på människan och/eller miljön. För de som vill diskutera och debattera kringa detta, vänligen skapa en egen tråd!
TACK!
Användarvisningsbild
av joel80
Diskuterar man en ny motor tycker jag det är rätt aktuellt att diskutera motorns utsläpp och förbrukning! Det hör lika mycket hemma i tråden som motorns styrka och andra egenskaper.

Däremot ska vi kanske inte fördjupa oss mer i effekterna av utsläppen här.. men att jämföra även utsläppen med andra motorer är inte offtopic!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Racetwin2 skrev:
Jag har för mig att jag läste någonstans om att det mycket högre insprutningstrycket på de nya dieslarna skulle ge ett högre motorljud men att man arbetat med att få ned det.
Tvärs om, det är de enormt höga insprutningstrycket som har fått moderna dieslar tysta. Det höga trycket plus snabba spridare gör att man reducerar dieselknacket.
av Gourmand
MattiasD skrev:
Gourmand skrev:Tycker personligen att det är mkt bra att Volvo nu sedan några år har jobbat seriöst med att få fram bränsleeffektivare bilar och motorer. Skulle de fortsatt fokusera på de 5-cylindriga och ännu värre de 6-cylindriga motorerna med sin bränsletörst, så hade de snart fått slå igen, tror jag.
Att t.ex. nya V60 m D2-motorn får utmärkta recensioner för sin tysta gång, höga komfort och låga förbrukning är ett kvitto på att man tänkt rätt. Ett annat är att man nu monterar det s.k. komfortchassit som standard och inte det stötiga "sportchassit". Bra tänkt och bra jobbat !
En V70 med D2 manuell släpper ut 148,6 MG/KM kväveoxider och V70 med T6 automat AWD 35,5 MG/KM. Mer än 4 ggr så mycket för D2! Det är väl knappast "mycket bra". Jag har hellre hela stan full av fyrhjulsdrivna T6:or, än D2.
Det är du dessbättre väldigt ensam om.
Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev:
MattiasD skrev:
Gourmand skrev:Tycker personligen att det är mkt bra att Volvo nu sedan några år har jobbat seriöst med att få fram bränsleeffektivare bilar och motorer. Skulle de fortsatt fokusera på de 5-cylindriga och ännu värre de 6-cylindriga motorerna med sin bränsletörst, så hade de snart fått slå igen, tror jag.
Att t.ex. nya V60 m D2-motorn får utmärkta recensioner för sin tysta gång, höga komfort och låga förbrukning är ett kvitto på att man tänkt rätt. Ett annat är att man nu monterar det s.k. komfortchassit som standard och inte det stötiga "sportchassit". Bra tänkt och bra jobbat !
En V70 med D2 manuell släpper ut 148,6 MG/KM kväveoxider och V70 med T6 automat AWD 35,5 MG/KM. Mer än 4 ggr så mycket för D2! Det är väl knappast "mycket bra". Jag har hellre hela stan full av fyrhjulsdrivna T6:or, än D2.
Det är du dessbättre väldigt ensam om.
Nähe
av dissonans
Jag håller med MattiasD och MartinS: Hellre T6or (eller ja, alla bensinmotorer) än dieselstinkande avgaser från en D2 (eller ja, alla dieselmotorer).
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]