- tor 22 aug 2013, 20:05
En vettig v70 kanske är något satsa på ist i vinter sen? Och ha med någon som kan skruva volvo i sömnen :)
Moderator: Moderatorer
DTJ skrev:Massa snack om ventiltätningar, ni menar väl ventilstyrningar hoppas jagLåter mer logiskt i en lekmans öron ;) Vet iaf vilket underbart helvete det är i byta dom om man inte har rätt grejer (Y)
*pettson* skrev:Ventilstyrningar är trevliga saker som just ventilskaften löper igenom. Det är a och o att dom är lagom tajta för att skaften ska skona ventiltätningarna i sin tur. Det är ju ventiltätningarna som just tätar mellan skaft och insidan i styrningen.Tänkte väl det! :) Mjo lär ju underlätta med rätt grejer, brukar vara så :)
Man kan lätt räkna med att samtliga tätningar mer eller mindre utslitna vid höga miltal. Men volvo har faktiskt ett verktyg som efter borttagning av kamaxlarna, går att byta ut samtliga ventiltätningar med utan demontering av topplocket.
*pettson* skrev:Men volvo har faktiskt ett verktyg som efter borttagning av kamaxlarna, går att byta ut samtliga ventiltätningar med utan demontering av topplocket.
Lucif3r skrev:Det är ett stativ att sätta på toppen ihop med ett verktyg som man pressar ventilfjädern med. Samtidigt kör man med tryckluftsatt cylinder när man jobbar.*pettson* skrev:Men volvo har faktiskt ett verktyg som efter borttagning av kamaxlarna, går att byta ut samtliga ventiltätningar med utan demontering av topplocket.
Really :shock: ?
Byta dom utan att demontera hela toppen och allt vad det innebär spar ju enorm tid och även pengar (om man bortser från verktyget) på material.
Finns det att köpa för normala människor för normala pengar någonstans, eller är det den "svåra vägen" för oss garage meckare som gäller? :roll:
Sunschreem skrev:En vettig v70 kanske är något satsa på ist i vinter sen? Och ha med någon som kan skruva volvo i sömnen :)Förstår din synpunkt och jag har även en hyfsat ny V70 utöver det gamla åbäket. Olika bilar för olika ändamål typ. Jag är glad så länge gamlingen rullar men ville höra mig för om det var något akut.
Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]
Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]