Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Blir inte klok på T5an... Är en -95 855 T5.

LMM sätter felkod 1-2-1 när den känner för det. Tänder ju då så klart motorelektronik lampan. Ibland kan jag köra flera dagar utan att den tänds, ibland tänds den 10 sekunder efter att man nollat den. Kan en LMM vara halvtrasig?

Vad kan annars få LMM att sätta felkod 1-2-1? Någon speciellt vacumslang? Något annat? Märkte idag när jag trampa utan att lampan lös att när turbon började ladda så hackade bilen till och lampan tänden med felkod 1-2-1 som vanligt. Sen gick bilen på 0,2 bars laddtryck. När lampan inte är tänd så laddar den 0,4-0,45 ungefär.

Nån som har någon idé vad man ska göra?
Användarvisningsbild
av Danne855
1-2-1 ="Luftmassmätarsignal
saknas eller är felaktig".

Låter ju som fel/glapp på LMM eller kablage.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tror på "felaktig signal", alltså luft/vacuum-läckage. Kolla om du har den där lilla slangböjen på insugets högra sida, mot servopumpen. Eller nån annan som är trasig för den delen. Sen kanske LMM är trasig också, men bara av att läsa på forum så tycker jag det verkar vara ovanligt.
Användarvisningsbild
av Danne855
Har hört att öppna och sport luftfilter kan mörda LMM:en ganska fort, men det kanske du inte ens har så.
av *pettson*
Annat som mördar Lmm är när bilägarna inte ser något samband med att Lmm är relativt stumt fastsatt från fabrik.
Men lämnas lös att skaka som den önskar när dom monterar öppet filter. Vibrationer och slag dödar det mesta sakta men säkert.
av JT855
Hej och tack för alla svar.

I dagsläget sitter inte något öppet filter på bilen. Kan ju dock inte svara på om det suttit något där tidigare.

Har försökt gå igenom alla synliga vacumslangar, många är ju torra men hittade bara en slang med ett jack i. Den går nånstans framifrån och in i samma plastbälg som går från luftburken och ner mot turbon. Har dock dragit några varv silvertejp över jacket vilket borde få det tillfälligt tätt men det gjorde då ingen skillnad. Undrade därför om något vet om det finns vissa vacumläckage som är kända för att sätta 1-2-1? Eller något annat som kan påverka LMM att sätta felkod?

Har ingen annan LMM med rätt nr men får låna en åt veckan som jag ska prova med. Skulle det göra skillnad så är ju isåfall min nuvarande LMM "halvtrasig" vilket jag aldrig tidigare varit med om med en LMM...
Användarvisningsbild
av taxi
Just slangen på insugets gavel tror jag är en vanlig bov till denna kod. Mest pga vad Pettson skrivit tidigare om detta.
Har du sökt/googlat? Koden är ju inte så ovanlig i alla fall.
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]