Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
Perc skrev:Tycker att första 70-serien smäller högre än 850. Det är ju ändå en förfinad 850, med en hel massa förbättringar utan att tillföra någon nämnvärd nackdel annat än en krånglande elhisspanel. ;)

Jag är själv bredaxlad och lång och tycker att V70N var ett steg tillbaks rent utrymmesmässigt. Men den är ändå bredare än Skodan jag kör nuförtiden, så man vänjer ju sig.

På längden är ju V70N en katastrof i dålig packningsgrad. Lång motorhuv, fet instrumentbräda och sluttande vindruta. Snyggt och maffigt att sitta bakom, men man sitter långt bak i bilen och det blir inte mycket plats över för baksätespassagerarna.
Detdär med huven känner jag igen, var ett helvete när man övningskörde o skulle lära sig vart bilen var i fickan.

Bästa bilen hitills är nog V70 MK1, den har liksom tagit bästa delarna från alla bilarna.
av osla
240 och äldre. nyare är mest rackel (okej, inte 7-900 serien) med för mycket finesser som börjar rackla efter några år, framhjulsdrift, hur kunde dom komma på iden att börja tillverka bilar med driften fram, det är totalt odugligt som vinterbil. de rycker och sliter i ratten så fort man börjar gasa, och man kan inte räta upp bilen om den skulle få ett kast.

och angående turbo eller ej, turbo är ganska överskattat. kör en w124 250D med 89 vilda och det går mycket bra att köra den som bruksbil. och i jämförelse så är 245:n jag har som "lek" bil så jävla mycket att köra med :wink:
Användarvisningsbild
av Sunschreem
osla skrev:240 och äldre. nyare är mest rackel (okej, inte 7-900 serien) med för mycket finesser som börjar rackla efter några år, framhjulsdrift, hur kunde dom komma på iden att börja tillverka bilar med driften fram, det är totalt odugligt som vinterbil. de rycker och sliter i ratten så fort man börjar gasa, och man kan inte räta upp bilen om den skulle få ett kast.

och angående turbo eller ej, turbo är ganska överskattat. kör en w124 250D med 89 vilda och det går mycket bra att köra den som bruksbil. och i jämförelse så är 245:n jag har som "lek" bil så jävla mycket att köra med :wink:
Att dom valde FWD ist för RWD lär ha o göra med att:

1. snabbare montering
2. 5 cm mer kupéutrymme
3. Jag vill se en 940 starta i rejäl uppförsbacke vs en v70.
4. Tystare
5. mer komfort
6. en rejäl uppdatering tekniskt sett.

Och räta bilen på en fwd är inga problem. Åkte en vinter o prova ställ på nästan 90 grader.

1.sväng
2. Dra handbromsen
3. parera och gasa
4. Enjoy ditt bredhäng :)

Enda läskiga emot en rwd är när framhjulen bettar att man får vrida på ratten fort :>
Användarvisningsbild
av Perc
Den som påstår att man inte kan reda ut en sladd med framhjulsdrivet snackar skit. Det är bara bristande förarkunskaper isåfall.

Däremot saknar jag inte att behöva göra omkörningar med ägg under gaspedalen bara för att det råkar vara halt. Med framhjulsdrift är det bara att kliva på.
av 2444ever
Tror iofs osla menar att styra med sladd, inte att reda ut en sladd, reda ut en sladd är ju lite basic.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ansluter mig till skaran att första 70-serien är den bästa. Sedanen med vinge ser rätt bra ut än idag dessutom.
av osla
2444ever skrev:Tror iofs osla menar att styra med sladd, inte att reda ut en sladd, reda ut en sladd är ju lite basic.
menade så. reda ut en sladd är lätt, men lir ändå inte som med rwd.

sen att få upp fart med fwd med släp brukar inte gå så fort=farligt om du inte hinner upp i fart om det kommer en bakomvarande bil i full fart eller en lastbil med sina 60 ton, är inte lätt att få stopp på det ekipaget under vintern.
köra i snömodd är heller inge skönt med framhjuls, med bakhjuls så är det bara gasa medans fwd bara rycker och sliter i ratten och färdas fram och tillbaka över vägbanan
Användarvisningsbild
av sthlm
Tror att många sneglar på komfort och körkänsla i den här tråden.
Men om jag får välja så blir det en 940 eller 945.
Och då undrar ni varför?
Hyffsat billig i inköp.
Rostar inte galet mycket om man sköter den.
God komfort trots allt.
Det den drar extra i soppa skall ställas mot skatt och försäkring.
En riktig slitvarg trots misskötsel.

Slår man ihop inköp. service och försäkring för den bilen så torde den hamna i topp.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]