Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
BigFMike skrev:CarMan, skall det inte gå att gasa om man har bromspedalen nere?
Eller är det dieselbilar det gäller.

Micke,
har man en missvisning i en av de två kretsarna mellan gaspedal & spjällhus (finns en digital som går på can nätet & en analog som går med egna kablar) så går bilen i safe mod, den tilåter inte gas i samband med broms & den tilåter inte farthållare
Användarvisningsbild
av A80TD
CarMan skrev:
A80TD skrev:
CarMan skrev:
Vissa gånger när det har varit kallt i bilen så har det inte gått att tända cruise alls. Då är ju förstås farthållaren helt ur funktion. (se problem nr 1 i mitt första inlägg). Drabbar mig mkt sällan tack vare kupe+motorvärmare när det blir minusgrader.

Det ständigt närvarande problemet är ovilligheten att låsa ny fart eller "resume" sparad fart. Cruise har aldrig slocknat av sig själv under körning. Jag upplever att rattknapparnas kommunikation med bilens dator(er) fungerar klockrent.
Snarare är det som om någon dator tycker att: -nej det känns inte rätt att låsa nån fart här.

Ringarna på rattspakarna: Ibland kommer färddatorns menyer i fel ordning jämfört med normalt när man bläddrar fram dem, om du förstår hur jag menar. Inget större bekymmer, man får vrida nåt hack extra någon gång, bara.
När jag har vridit ner intervallet på torkarna till lägsta läget så börjar de gå i tätaste intervallet istället. (har inte hänt så ofta)
Om Cruse altid lyser, men det går inte att memorera en hastighet med plusknappen, så tycker jag inte att det låter som att ratknapparna fugerar klockrent / kan också vara broms eller kopplingspedalgivare som strular o dessa givara kår ju ända in i ECM, så vist kan det vara fel även i denna.

felet i ringarna, antar at du bara har problem med vänster ring. är att den ger flera komandon (nästa, nästa) fast du bara vridit ett hack. den glappar & der då flera impulser. detta gör att denstegar frem för många stag & du uppfatar det som att menyerna kommer i fel ordning

Det som pekar på att själva rattknapparna är OK, är att öka/minska fart med plus/minus-knappen alltid fungerar perfekt. Den missar aldrig en tryckning. Jag kan gasa/motorbromsa med den, eller justera fart: 5 snabba klick på minus, då minskar farten mjukt med 5 km/h.

Det skulle inte kunna vara gaspedalgivaren som spökar då? Att den skickar korta men höga "signalspikar" som går utanför det normala?

Vänstra ringen gör som du beskriver, kanske en av fem gånger.
Högra ringen kan ge högsta fart när jag har valt lägsta fart, alltså jag vrider den till läge 1, då tror den att det är läge 9. Händer ganska sällan och första gången var i somras.
Användarvisningsbild
av CarMan
plus o minusknappen misar aldrig, men du säker ju att det inte alltig dår att sätta frten, det gör man ju med dessa knappar
Användarvisningsbild
av A80TD
CarMan skrev:plus o minusknappen misar aldrig, men du säker ju att det inte alltig dår att sätta frten, det gör man ju med dessa knappar
Om jag tar ett extremfall.
Jag kör och vill låsa farten. Trycker på plus och farthållaren struntar i det. Jag trycker igen, provar plus eller minus, trycker hårt eller löst, korta eller långa tryck, tills jag är trött i tummen. Inget hjälper.
Så tar jag foten från gasen en sekund och trycker på plus igen = farthållaren tar direkt över och håller farten.
Sen kan jag köra hur långt som helst och ändra fart hur jag vill med bara knappen tills jag blir trött i tummen och utan att knappen missar en enda gång.
Om jag sedan måste koppla ifrån den med broms, koppling, 0-knapp eller cruise-knapp, ja då är man tillbaks till början igen och den är lika ovillig att koppla in.
av sorsj
Intressant. Detta är exakt det fel vi hade på vår D5 -02 och som Volvo slet med under hela garantitiden (2 år) utan att kunna rätta till (se mitt inlägg 26 november).
av volvis
Det hela löses med total omladdning Av CAN jag lovar!
Jag hadde enorma problem med min farthållare, bytt givare hit och dit inga felkoder körde en uppdatering av hela can och vipps funkkar det, DVS Mjukvarufel.

Kostnad 1,25KR för mjukvara + arbetskostnad. summa 175Kr!
av sorsj
Egendomligt att Volvo inte kom på den idén fast de vid två tillfällen förfogade över vår bil en hel månad i Göteborg och därefter köpte tillbaka bilen när inget lyckades.
Användarvisningsbild
av A80TD
Tack till alla för era svar!
Jag ska ta med era råd och funderingar vid nästa verkstadsbesök. Kan rapportera resultatet här.
Lite konstigt ändå att den nya ECM-mjukvaran botade problemet tillfälligt men att det sedan kom tillbaks eftersom.
Bilen är levererad i slutet av nov. -01, så det är väl en ganska tidig D5, gissar jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
sorsj skrev:Egendomligt att Volvo inte kom på den idén fast de vid två tillfällen förfogade över vår bil en hel månad i Göteborg och därefter köpte tillbaka bilen när inget lyckades.
vi vet ju inte om det är samma fel på dessa bilar. & även om det var det så är det ju inte säkert att den mjukvaran fanns då.
Användarvisningsbild
av Bothner
A80TD skrev:Tack till alla för era svar!
Jag ska ta med era råd och funderingar vid nästa verkstadsbesök. Kan rapportera resultatet här.
Lite konstigt ändå att den nya ECM-mjukvaran botade problemet tillfälligt men att det sedan kom tillbaks eftersom.
Bilen är levererad i slutet av nov. -01, så det är väl en ganska tidig D5, gissar jag.
Hej jag är intresserad av vad du hade för problem med dieselvärmaren som du beskrev skulle in på verkstadsbesök? Min bullrar mycket mer än när den var ny! Vad gjordes på din och till vilken kostnad?
Kenneth
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]