Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Klasagasa
Har haft problem med ojämn tomgång tidigare och har nu fått ytterligare fel med något allvarligare karaktär.
Motorn dör under belastning, alltså ej under tomgång. Dock går den ojämnt vid tomgång och har en förmåga att efter att man varvat på tomgång sjunka ner i mina ögon för lågt (400-500 varv/ min) ungefär som att det skulle bildas undertryck någonstans.

Fördelaren inklusive rotorn med tillhörande tändkablar är bytta. Bränslefilter är nyligen bytt.
Tändstiften är av rätt hårdhet och åtskruvade.
Bensinen är fräsch och utan fukt/ vatten.
Fräscht batteri.

Min gissning skulle kunna vara luftmassemätaren alternativt bränslepumpsrelät.

I min okunnighet upplever jag även att det skvalar ur munstyckena till klimatanläggningen vilket jag dock inte kopplar till detta problemet, men är åndå nyfiken på vad det kan vara? För mycket luft i kylkanalerna?

Har säkert glömt något problem eller någonting som kan vara anledningen till problemet, men hoppas ändå att det finns någon som kan hjälpa mig!

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
En fråga: Använder du originaldelar från volvo eller piratdelar från ex. biltema?
av Klasagasa
Jag använder bara originaldelar.
Ett litet tillägg är att gasresponsen brukar variera mellan väldigt seg till en något rappare.
Och strax innan motorn dör så går den normalt, den bara slutar reagera. Alltså ingen ojämn eller "hackig" gång.
Em tendens jag lagt märke till är att den verkar dö efter att man varvat lite mer än vid normal körning, alltså inte i närheten av rödmarkering men lite mer än normalt.
Tack för svaren hittills, hoppas fler vill hjälpa till!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du testat att koppla ur luftmassemätaren då motorn är igång?
Om inte så gör detta! Om motorn går sämre alt. lägger av så ligger troligtvis felet på en annan punkt. Om motorn förblir oförändrad så är det med största sannolikhet luftmassemätaren som packat!
av Klasagasa
Jo jag har kontrollerat luftmassemätaren och den beter sig precis så som den ska göra när den är hel, tyvärr.
Funderar på bränslepumpen...
Användarvisningsbild
av vetten
Felet som du beskriver relaterar jag till tomgångsmotorn men nu är jag lite dålig på hur det ser ut på en 740 eftersom jag själv kör 440 men symptomen är så som du beskriver det brukar räcka med en rengöring av sliden i den så funkar det sen Lycka till :D

vetten
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag håller med "vetten" om tomgångsmotorn! Och denna ser ut så här: (klicka på länken) http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/tomgangsmotor.jpg
Dessutom undrar jag om motorns beteende är lika oavsett kall eller varm? Har du gjort klicktestet? D.v.s. vridit på gasrullen i motorutrymmet (motorn avstängd). Då spjället börjar öppna så hörs det ett "klick" från en microbrytare som sitter vid spjället. Funkar inte denna, så vet inte tomgångsmotorn när den skall jobba...vilket är då man släpper gasen och microbrytaren lägger sig i tomgångsläge!
Hörs det inget "klick" skall du INTE börja med att försöka justera kontakten... Utan börja med att rengöra spjällhuset! Lättast är om man demonterar detta från bilen innan du rengör!
av Klasagasa
Ok. Ska kika på det ni har tipsat om.
Tack så mycket för hjälpen, jag återkommer om hur det gått...
av Klasagasa
Jocke S. skrev:Jag håller med "vetten" om tomgångsmotorn! Och denna ser ut så här: (klicka på länken) http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/tomgangsmotor.jpg
Dessutom undrar jag om motorns beteende är lika oavsett kall eller varm? Har du gjort klicktestet? D.v.s. vridit på gasrullen i motorutrymmet (motorn avstängd). Då spjället börjar öppna så hörs det ett "klick" från en microbrytare som sitter vid spjället. Funkar inte denna, så vet inte tomgångsmotorn när den skall jobba...vilket är då man släpper gasen och microbrytaren lägger sig i tomgångsläge!
Hörs det inget "klick" skall du INTE börja med att försöka justera kontakten... Utan börja med att rengöra spjällhuset! Lättast är om man demonterar detta från bilen innan du rengör!

Har provat detta och det tickar som det ska. Tror alltså inte det är nåt fel på brytaren. Men motorn har ju aldrig dött under tomgång utan enbart under gång. Den går bara lite ojämnt på tomgången. Jag behöver mer tips.
Bränslepumpsrelät?
Bränslepumpen?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Klasagasa skrev:
Jocke S. skrev:Jag håller med "vetten" om tomgångsmotorn! Och denna ser ut så här: (klicka på länken) http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/tomgangsmotor.jpg

Har provat detta och det tickar som det ska. Tror alltså inte det är nåt fel på brytaren. Men motorn har ju aldrig dött under tomgång utan enbart under gång. Den går bara lite ojämnt på tomgången. Jag behöver mer tips.
Bränslepumpsrelät?
Bränslepumpen?
Lyssna under bilen (under förarsätet (Vänster)) när du vrider på tändningen (läge 2) då skall du höra huvudbränslepumpen surra!
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]