Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag vet att du trollar, men det är samma toppmoderna delar som alla andra MQB-baserade bilar som lanserats under sommaren. Nya Golfen och A3:an m fl.

Seat Exeo däremot, den föddes ju när förra A4:an gick i pension. Dom monterade ner fabriken och flyttade den till spanien där den fortsatte tillverkas med färre motoralternativ och utan quattro.
Användarvisningsbild
av MartinS
Perc skrev:
simonhalmstad skrev:Volvo skapade sitt rykte som världens säkraste bil för 30-40 år sen, före någon annan tillverkare utom kanske Saab tog säkerhet på allvar. Idag är säkerhet ett av de viktigaste säljargumenten och alla jobbar stenhårt för att hävda sig i konkurrensen. Octavia III är dessutom en pinfärsk modell medan V60 har ett par år på nacken. Visst är V60 en mycket säker bil, men det är Octavia också.
Volvo bygger sina bilar för att vara säkra, inte bara för att få bra betyg hos EuroNcap, det har oberoende krocktester visat.

Dessutom är Volvo världsledande i att utveckla krockskyddsystem, Ta t.ex. det aktiva krockskyddet City Safety, det kom som standard i xc60 MY09 (för fem(!) år sedan, på en Skoda är det en nyhet fem år senare, och något du får köpa till.

Att säga att alla moderna bilar är "lika säkra" kan bara tyda på okunskap.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Perc skrev:
fredrikwt skrev:Hade man kunnat få en starkare motor med awd hade det ev kunnat vara intressant
Du menar 1.8 TSI 180hk 4x4 som gör 0-100 på 7,4 sekunder? ;)

Eller 7,4 är siffran för den framhjulsdrivna, men det borde väl ligga där kring.
7,5 för bilar med AWD, och 7,5 för bilar med automatlåda står det i broschyren. Den lever ju absolut på sin vikt vilket ju gör att den lär gå helt okej. 1450 i tjänstevikt är ju för böveln 600 kg mindre än min XC60... 600kg, helt sjukt!!!

/Martin
av Mwi
MartinS skrev:Den lever ju absolut på sin vikt vilket ju gör att den lär gå helt okej. 1450 i tjänstevikt är ju för böveln 600 kg mindre än min XC60... 600kg, helt sjukt!!!/Martin
Ja men jag tror du har 600 kg som är välplacerade :-)-)

Vi kan väl visa en VAG produkt också.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hellre att bilen drar någon mer droppe soppa plus väger några 100kg mer är värt mycket fattar inte audi som ska göra så allt väger så lite man sparar in på allt så den väger mindre undrar hur bra säkerheten blir då. :roll:
Användarvisningsbild
av Perc
Skulle man ha gjort en Volvo 244 med samma krocksäkerhet som en ny Octavia skulle den väl vägt typ 8 ton.
Användarvisningsbild
av Kompe
Jag vet inte riktigt hur nya Kombin är, men på parkeringen på jobbet är det en som har den nye sedanen. Riktigt läcker måste jag säga!! ;;-O Typ lila metallic, man kanske skulle åka förbi skolåda-handlar'n och be om ett provåk ;-// (D)
Användarvisningsbild
av Perc
Jag är ju en kombiperson så jag föredrar kombimodellen alla gånger.

Har inte kollat siffror för "sedanen" (det är ju en halvkombi egentligen) men på förra generationen är det knappt nån skillnad i lastutrymme mellan karossmodellerna. Jag valde mest kombi för att jag tycker halvkombin ser konstig ut. :)

Noterade annars att dom frångått projektorstrålkastare på nya modellen. På halogenvarianten, dvs. Det är inget nytt egentligen, utan det är en taktik som både tyskarna och Volvo (m fl) kört med rätt länge nu. Projektorer ser snyggare och modernare ut, så man får vackert kryssa i xenon i utrustningslistan om man vill ha dem. Förra Octavian (samt Superb) hade projektorer oavsett vad.

En liten skitgrej kan tyckas, men jag tycker verkligen det ser trist ut med gammaldags reflektorstrålkastare på en ny bil.
Användarvisningsbild
av Lazy
Visst får man kryssa i diverse saker som man vill ha, men den bil man får för det priset så är Skoda överlägset. :-)-)
Användarvisningsbild
av Vojje
det är inte sakerna (lull-lullet) som gör bilen. Därmed inte sagt att det är ngt fel på Skoda.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]