Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
dieselmagnus skrev:Kan ju vara så att man kanske står där med hela verktygsväskan och har bara en ringnyckel nr13 när man skulle hagt två. Som sagt en Haynes är ju bra att ha
Då har man för liten verktygsväska ;-//
av snowman
Bytet är genomfört och det var lite strul som vanligt.

1. Lyft bil
2. Ta av centerbult
3. Montera av hjul
4. Skruva av skruvarna som håller spindelledan (3 st)
5. Skruva ihop stötdämparen för att kunna få av spindelleden från nedre fjäderarm.
6. Skilj spindelled från armen vilket inte var några problem(avdragare behövdes inte och även om den behövts så hade den inte passat)
7. Nu kom det svåra, spindelleden ville inte skiljas från själva knuten. Jag använda huggmejsel och 5-56 men den gav inte med sig, allt som hände var att det blev märke i själva knuten och att armarna på spindelleden som håller skruvarna böjde sig.
8. Skruvade av bromsok, bromsskiva och bromssköld för att se om man kom bättre åt vilket knappt hjälpte
9. Tillslut hämtade jag släggan och ihop med huggmejseln så gav den till slut med sig med det tog ett bra tag.

Att montera tillbaka allt var inga konstigheter merän att man som vanligt inte vet hur hårt man vågar dra. Vissa skruvar går inte att skruva för hårt(förhand) men andra är mer känsliga som de som håller spindelleden i knuten.

Dessutom råkade axel trilla ur den yttre knuten och det var lite svårt att trycka ner fjäderarmen samtidigt som man skulle parera in drivaxeln med gummitätning i knutan.

Men nu är det iallafall gjort så det ska bara återbesiktigas med.

Anledningen till att man önskar veta vilka verktyg man kan tänkas behöva är för att ibland(särskilt om man är lekman) så kan man sakna vissa verktyg som krävs eller underlättar jobbet.

Tack för hjälpen!
av tomsa
Stålborste och trasa glömde jag skriva att kunde vara bra att ha åxå :wink:
Sa ju att du inte skulle behöva avdragaren.
Ett tips är ju att INNAN jobbet kröka rygg och kolla vad som behövs och hur det ser ut.
Jobbigt läge att stå på gds-hallen och sakna en 14 nyckel för att nån på ett forum skrev att det var 13 menar jag,kanske var det 13 på hans bil eller så minns han fel helt enkelt :roll:
av snowman
Stålborste och trasa kände jag inte att jag behövde.

Vad jag menar är om det behövs special verktyg, självklart har jag med mig basic verktygen och dessutom så har verkstaden där jag reparerar en del verktyg också. Så allt handlade om det krävdes special verktyg och isåfall vilka.

Jag har en reparationshandbok som jag köpt men tyvärr får jag nog säga att den är inte alltid särskilt klar, iallafall inte för en lekman.

Åter igen, tack för tipps och hjälp.
av KnotVillage
Det verkar bara vara gissningar här, ingen som gjort det eller?

Bort med däck, ta bort 17/19mm mutter till spindel, in med järnspett över bärarmen och flytta hela fjäderbenet framåt. ta bort skruvarna till spindeln. Knacka med ett don uppifrån och ner så den inte nyper i splinsen. Knacka upp det nya med donet så den bottnar i runtom i fjäderbenet. Montera i omvänd ordning.

Skippa alltså både fjäderspännare och centrumbult. Drar man aldrig knutarna utåt så kan dom inte åka isär.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Skippa alltså både fjäderspännare och centrumbult.
Hmm undrar varför centrumbult är med när man köper original spindelled.....
av tomsa
KnotVillage skrev:Det verkar bara vara gissningar här, ingen som gjort det eller?

Bort med däck, ta bort 17/19mm mutter till spindel, in med järnspett över bärarmen och flytta hela fjäderbenet framåt. ta bort skruvarna till spindeln. Knacka med ett don uppifrån och ner så den inte nyper i splinsen. Knacka upp det nya med donet så den bottnar i runtom i fjäderbenet. Montera i omvänd ordning.

Skippa alltså både fjäderspännare och centrumbult. Drar man aldrig knutarna utåt så kan dom inte åka isär.
Nu vet inte jag om du läst tråden men det tror jag inte du gjort.Han har ju bytt och talat om hur han gjorde dessutom.
Svar har han fått men du verkar inte begripit det ..........................
av KnotVillage
Har läst tråden men varför skriver då alla en massa steg som man inte behöver göra, fjäderspännare, centrumbult. Det klar det underlättar att kunna röra fjäderbenet utåt men det är ett onödigt jobb. har du däremot ingen avdragare för leden så måste man knacka ut den med ett don samt så är det viktigt att den nya leden bottnar ordentligt i hela benet.
av tomsa
KnotVillage skrev:Har läst tråden men varför skriver då alla en massa steg som man inte behöver göra, fjäderspännare, centrumbult. Det klar det underlättar att kunna röra fjäderbenet utåt men det är ett onödigt jobb. har du däremot ingen avdragare för leden så måste man knacka ut den med ett don samt så är det viktigt att den nya leden bottnar ordentligt i hela benet.
Läs tråden igen då.
Denna gång läser du alla inläggen. :D
Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]

Hej, Fick denna felkod idag, och "motor serv[…]

Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]