Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:BildBildBildBildBildBild
Haha, ja, om det vore så lätt... :-) Själv använder jag BÅDE skumproppar med högsta möjliga dämpning OCH hörselkåpor med högsta möjliga dämpning - alltså dubbelt skydd med max dämpning. Och då funkar det absolut för mig att köra bil. Men det är inte speciellt trevligt att vara så avskärmad - jag vill ju kunna njuta av bilkörning - och det är sannolikt säkrare att inte använda hörselskydd så att man även med hörselsinnet kan vara med och ha koll på vad som händer i trafiken. Jag försöker vara extra uppmärksam när jag har skydd i.

Det är för övrigt många bebisar som åker på långresor i bilar och det är inte lätt (och inte heller lämpligt) att få in hörselproppar i deras öron samt kåpor trycker ganska hårt på den mjuka skallen samt det är obekvämt och dras gärna av. Jag är övertygad om att det inte är bra för bebisar att åka mycket i bil i Sverige med så högljudd asfalt, särskilt i kombination med om man kör en bullrig bil och med bullriga däck. Det sägs ju att över 1 miljon svenskar lider av olika typer av hörselproblem. Grunden läggs sannolikt redan i tidig ålder för många då bebisars hörselsystem är outvecklat och är extra känsligt, speciellt under det ca första levnadsåret.

Samtidigt som jag använder hörselskydd som en lösning för mig som individ så står det ju ändå klart att vägar, bilar och däck SAMTLIGA måste bli tystare för att människor inte ska behöva få sämre hälsa (stress från oljud dödar; och många människor bor i närheten av högljudda vägar/trafik) eller bli farligare förare på grund av konstant sövande lågfrekvent buller (alternativt pga att man skärmar av sig med öronproppar).

Detta ger också ett perspektiv på hur FARLIGT det är att det finns så många motorcyklar utan ljuddämpare som kör i innerstan bland folk. Det räcker med att en superbullrig motorcykel åker förbi och accelererar bredvid en bebis i barnvagn EN ENDA GÅNG för att det barnet ska få sina öron förstörda. Det behövs mer empati i samhället för att ljud/oljud ska börja bekämpas på ett bredare och mycket mer påtagligt plan. Det är många som i det tysta går runt och lider av oljud men som inte vågar säga till.
brigadeiro skrev:

Samtidigt som jag använder hörselskydd som en lösning för mig som individ så står det ju ändå klart att vägar, bilar och däck SAMTLIGA måste bli tystare för att människor inte ska behöva få sämre hälsa (stress från oljud dödar; och många människor bor i närheten av högljudda vägar/trafik) eller bli farligare förare på grund av konstant sövande lågfrekvent buller (alternativt pga att man skärmar av sig med öronproppar).
Jag håller med.............
Dålig beläggning, med för stora "stenar" i ytan med högt ljud är för vanligt
Då man hamnar på "rätt" beläggning som är det underbart "tyst"
Har provat Toyo däck nu senast, kanske en del brister på en del annan "prestanda" men det är faktiskt ett förhållandevis tyst däck
Bara som tips
Hmm både hörselpropar och hörselkåpor. Hur tyst bil är du ute efter :-)

Brukar själv använda hörselkåpor i skåp bilar dom bullrar ju oftast så mycket att man inte ens kan prata i telefon i dom. Utan kör då med Peltors blåtands kåpor eller headset och hörselkåpor över det. Fattar inte att man inte gör skåpbilar tystare dom som oftast körs av budchafförer som kör runt hela dagarna. En Mercedes sprinter är ju inte direkt billig.

Men annars får jag nog säga att den tystaste bil jag åkt var en 2006 Audi A6 med Continental Premiumcontact 2. Står på däckonline att dom ska bullra 71 dB.

Köpte såna till min xc70 och helt okej nivå inte riktigt lika tyst som audiens men inte långt ifrån. Försökt göra ljudmätningar med enkel dB mättare men vet inte riktigt vad man ska säga om dom värdena. Undrar hur dom mäter i bil testerna för så låga värden har jag inte fått.

Vilken är den tystaste bil ni åkt?

Med vänlig hälsning,
Andis
Momentum skrev: Jag håller med.............
Dålig beläggning, med för stora "stenar" i ytan med högt ljud är för vanligt
Då man hamnar på "rätt" beläggning som är det underbart "tyst"
Har provat Toyo däck nu senast, kanske en del brister på en del annan "prestanda" men det är faktiskt ett förhållandevis tyst däck
Bara som tips
Tack för tipset. Ska kolla upp Toyo.

Ja, visst är det skönt när man kommer på slätare beläggning eller nylagd asfalt... :-) I sommar körde jag flera mil på nylagd asfalt från Leksand riktning Borlänge. Ljuvligt!
Andis skrev:Hmm både hörselpropar och hörselkåpor. Hur tyst bil är du ute efter :-)

Brukar själv använda hörselkåpor i skåp bilar dom bullrar ju oftast så mycket att man inte ens kan prata i telefon i dom. Utan kör då med Peltors blåtands kåpor eller headset och hörselkåpor över det. Fattar inte att man inte gör skåpbilar tystare dom som oftast körs av budchafförer som kör runt hela dagarna. En Mercedes sprinter är ju inte direkt billig.

Men annars får jag nog säga att den tystaste bil jag åkt var en 2006 Audi A6 med Continental Premiumcontact 2. Står på däckonline att dom ska bullra 71 dB.

Köpte såna till min xc70 och helt okej nivå inte riktigt lika tyst som audiens men inte långt ifrån. Försökt göra ljudmätningar med enkel dB mättare men vet inte riktigt vad man ska säga om dom värdena. Undrar hur dom mäter i bil testerna för så låga värden har jag inte fått.

Vilken är den tystaste bil ni åkt?

Med vänlig hälsning,
Andis
Ja, man kan verkligen fråga sig hur tyst bil jag är ute efter... :-) Jag tror att min lösning blir att skaffa en tystare bil med friktionsdäck och 'bara' ha på mig öronproppar, och då inte de tätaste propparna.

Bra att du kör med kåpor i skåpbilar. Ett bra riktmärke är just att om man har svårt att samtala eller prata i telefon i bilen så är det på tok för högt.

Håller med dig, yrkespersoner som kör mycket bil borde ju verkligen sitta i en behaglig miljö. Tyvärr är det så att människor som jobbar med industri på olika sätt utsätts för alltför mycket oljud. Det har lycktligtvis i alla fall hänt mycket vad gäller arbetsmiljötänk de senaste åren så att de allra flesta företag ser till att tillhandahålla rätt skyddsutrustning när man utsätts för buller. Men saker som miljön i arbetsfordonet förbises nog tyvärr.

Den tystaste bilen jag har kört var en Bentley Arnage. http://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_Arnage Osannolik komfort men så är det ju också en osannolikt dyr ultra-lyxbil. :-) Vad gäller mer vanliga bilar så vet jag inte riktigt vilken jag ska säga. Precis som du, så har jag försökt mig på att göra diverse ljudmätningar - med en specifik decibelmätare - men tycker också att det är svårt att få till det bra. Jag har mätt på olika ställen i kupén - vid förarens vänstra öra, mitten fram, olika ställen där bak etc. Det som gör det svårt är att även de erkänt mer tystgående bilarna alla känns bullriga på vår grövsta asfalt och decibel-värdena ligger väldigt nära varandra. Men när jag sedan kör mer bullriga bilar då märker jag såklart större decibel-skillnader. När jag jämfört bilar så har jag förutom decibelmätaren också använt örat på ett fokuserat sätt eftersom mätningen av dBA inte plockar upp vissa aspekter av ljudet som jag istället själv kan lyssna mig till och avgöra hur det känns för just mig som individ.

Skickar frågan vidare - vilken är den tystaste bil ni kört/åkt?
Tystaste bilen jag åkt är nog också en Audi, men en A8.

På mina bilar blir det en enorm skillnad om jag har last eller inte i dem för komforten (mjukhet och inte ljud).
Bilen går betydligt mjukare över gupp och kanter när den är rejält lastad, blir inte lika studsig.
Men inget jag rekomenderar att man kör med några hundra kilo i bagaget för komfortens skull!
perhall skrev:Phaeton med 16" friktionsdäck.../PH
Intressant, någon speciell årsmodell? Trodde att man som minst kunde ha 17" på Phaeton - är du säker på att det var 16"?

Finns det för övrigt något smart sätt att komma underfund med om det funkar med 16" på en viss bil? För många av de större bilarna så när jag knappar in regnumret på bythjul.com så listas oftast alternativ med 17" och uppåt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag har provat alla nycklarna 3st och det är […]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]