av Momentum - lör 17 aug 2013, 17:40
Momentum skrev:Haha, ja, om det vore så lätt...

Det är för övrigt många bebisar som åker på långresor i bilar och det är inte lätt (och inte heller lämpligt) att få in hörselproppar i deras öron samt kåpor trycker ganska hårt på den mjuka skallen samt det är obekvämt och dras gärna av. Jag är övertygad om att det inte är bra för bebisar att åka mycket i bil i Sverige med så högljudd asfalt, särskilt i kombination med om man kör en bullrig bil och med bullriga däck. Det sägs ju att över 1 miljon svenskar lider av olika typer av hörselproblem. Grunden läggs sannolikt redan i tidig ålder för många då bebisars hörselsystem är outvecklat och är extra känsligt, speciellt under det ca första levnadsåret.
Samtidigt som jag använder hörselskydd som en lösning för mig som individ så står det ju ändå klart att vägar, bilar och däck SAMTLIGA måste bli tystare för att människor inte ska behöva få sämre hälsa (stress från oljud dödar; och många människor bor i närheten av högljudda vägar/trafik) eller bli farligare förare på grund av konstant sövande lågfrekvent buller (alternativt pga att man skärmar av sig med öronproppar).
Detta ger också ett perspektiv på hur FARLIGT det är att det finns så många motorcyklar utan ljuddämpare som kör i innerstan bland folk. Det räcker med att en superbullrig motorcykel åker förbi och accelererar bredvid en bebis i barnvagn EN ENDA GÅNG för att det barnet ska få sina öron förstörda. Det behövs mer empati i samhället för att ljud/oljud ska börja bekämpas på ett bredare och mycket mer påtagligt plan. Det är många som i det tysta går runt och lider av oljud men som inte vågar säga till.