nissesvolvo skrev:Att det händer precis när man släpper upp kopplingen har nog egentligen inget samband utan nåt hände i samma ögonblick. Jag tror ändå på kamrem. Bara för den är hel så kan den ju ha hoppat också fast det är klart skall det bli motorbyte så räcker det inte med att den hoppat en kugge utan borde då ha hoppat fler för att åstadkomma så mycket skador att ett motorbyte krävs.
Har Du kollat om maskinskadeförsäkringen gäller i Ditt fall?
Försäkringen täcker, men det är fortfarande en skaplig peng att hosta upp(25% av kostnaden).
Om vi antar att det är kammremen, skulle det gå att "veva runt" motorn manuellt? Borde det isf inte varit en hel del oväsen just när det hände?
Om motorn skurit borde den ju rimligtvis blivit övervarvad en lite stund = oljud, alternativ slut på olja(men det fanns olja i), om den överhettat borde indikatorn lyst, och med bara några hundra meters körsträcka verkar det otroligt.
Om vi istället antar att den inte skurit eller kamremmen hoppat, vad återstår då? Antar att något fysiskt kunnat gå sönder i motorn, t.ex en del av en vevaxel som låst fast sig någonstans? vad skulle hända om partikelfiltrets regenerering inte funkade?
Om något inne motorn gått sönder, eller om kamremmen hoppat trots att vi följt serviceintervall borde man då inte kunna kräva Volvo/servicestället på kostnaden? Men för att kunna driva det måste jag ju veta vad som är fel, och gissningsvis är ingen särskilt intresserad av att ta reda på orsaken till felet efter som alla parterna är "kompisar", även försäkringsbolaget som ägs av Volvo.
Till verkstadens försvar ska sägas att de inte haft mycket tid på sig att analysera och att det är semestertider. Så jag hoppas att de kan ta reda på mer.