Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Regel 1: Lita aldrig instinktivt på verkstaden nöä de tror sig veta vad som är fel. Ett dyrt fel.
Regel 2: Tro inte instinktivt att verkstadsteknikern har koll saker.
av fredj72
d98josu skrev:
andreas_lofgren skrev:Om verkstaden kommit fram till att det behövs motorbyte så måste de väl veta vad som är fel?
Kan man tycka. Vilken "verkstad" pratar vi om?
En lokal auktoriserad Volvohandlare (Kanske den största i Östergötland). Analysen att motorn behöver bytas baseras på att de inte manuellt kan veva runt motorn(med startmotor bortkopplad). Vilket man tydligen ska kunna på alla "friska" motorer. Slutsatsen är således att något gått sönder inne i motorn, och att motorn som enhet behöver bytas. De verkade inte särskilt pigga på att öppna upp motorn och ta reda på vad som faktiskt hänt.
av fredj72
nissesvolvo skrev:Att det händer precis när man släpper upp kopplingen har nog egentligen inget samband utan nåt hände i samma ögonblick. Jag tror ändå på kamrem. Bara för den är hel så kan den ju ha hoppat också fast det är klart skall det bli motorbyte så räcker det inte med att den hoppat en kugge utan borde då ha hoppat fler för att åstadkomma så mycket skador att ett motorbyte krävs.
Har Du kollat om maskinskadeförsäkringen gäller i Ditt fall?
Försäkringen täcker, men det är fortfarande en skaplig peng att hosta upp(25% av kostnaden).
Om vi antar att det är kammremen, skulle det gå att "veva runt" motorn manuellt? Borde det isf inte varit en hel del oväsen just när det hände?
Om motorn skurit borde den ju rimligtvis blivit övervarvad en lite stund = oljud, alternativ slut på olja(men det fanns olja i), om den överhettat borde indikatorn lyst, och med bara några hundra meters körsträcka verkar det otroligt.

Om vi istället antar att den inte skurit eller kamremmen hoppat, vad återstår då? Antar att något fysiskt kunnat gå sönder i motorn, t.ex en del av en vevaxel som låst fast sig någonstans? vad skulle hända om partikelfiltrets regenerering inte funkade?

Om något inne motorn gått sönder, eller om kamremmen hoppat trots att vi följt serviceintervall borde man då inte kunna kräva Volvo/servicestället på kostnaden? Men för att kunna driva det måste jag ju veta vad som är fel, och gissningsvis är ingen särskilt intresserad av att ta reda på orsaken till felet efter som alla parterna är "kompisar", även försäkringsbolaget som ägs av Volvo.

Till verkstadens försvar ska sägas att de inte haft mycket tid på sig att analysera och att det är semestertider. Så jag hoppas att de kan ta reda på mer.
av rid54
Att en motor "fryser" så beror nästan alltid på något olämpligt. Sedan kan det vara lite olika saker som händer: kolvar som nyper (överhettning), lager som skär (oljebrist), en ventil går av och ramlar ned i cylindern.... etc etc. Jag skulle ju börja med att känna om vevaxeln är helt fast eller kan vridas lite åt något håll och sedan försöka gå vidare med att lossa de lättaste sakerna först, som kan ge någon insyn i motorn. Typ tändstiften, så man ser kovtoppen osv. Det kan ju vara nåt hellöjligt oxå, som att startmotorns drev kom i beknip när du skulle starta och kilade fast sig... Lite undersökning tycker jag de bör kosta på sig innan de bara byter motorn rakt av, det borde kunna löna sig... Ett motorras som beror på att något mekaniskt havererar i själva vevrörelsen borde gett åtminstone något ljudfenomen men det verkar inte som du uppfattat något sådant.
av nissesvolvo
Bara en lite reflektion. Om det är Volvia Du avser som försäkringsbolag så är dom återförsäkrade hos IF, IF skulle väl då räknas som ägare av Volvia.
En annan sak är ju också att generellt så görs det ju ingen vidare felsökning mer än den som gjorts för att ta reda på vad exakt som gått sönder. Dom flesta verkstäder byter bara komplette enheter dvs dom plockar aldrig isär en motor för att se vad som är fel. Dock kan ju det i det här fallet bli en motor som Volvo vill se själva och den kommer då skickas till Skövde för en analys. Visar det sig att felet beror på nåt i monteringen eller tillverkningen är det inte omöjligt att Volvo står för kalaset. Jag tror Du skulle behöva en "second opinion" av någon neutral person.
av fredj72
Nu har de lyft ur motorn. Visade sig att svänghjulet gått sönder. Det är väl också den troliga orsaken att motorn gick sönder. Några som hört om något liknande? Vad kan paja svänghjulet?
Användarvisningsbild
av poseidon
Fick mitt svänghjul bytt på en 2.0D fast en V50 för några år sedan. Va en garantigrej. Jag klagade på klonk vid växling, då byttes detta. Dock utan att klonkandet upphörde....
Användarvisningsbild
av Doffen
fredj72 skrev:Nu har de lyft ur motorn. Visade sig att svänghjulet gått sönder. Det är väl också den troliga orsaken att motorn gick sönder. Några som hört om något liknande? Vad kan paja svänghjulet?
Om det er svinghjulet som er defekt, så betyr vel ikke det at motoren er røket? At de ikke klarte å dreie på motoren er jo pga. svinghjulet, ikke pga. motoren i seg selv står fast
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fredj72 skrev:Nu har de lyft ur motorn. Visade sig att svänghjulet gått sönder. Det är väl också den troliga orsaken att motorn gick sönder. Några som hört om något liknande? Vad kan paja svänghjulet?
Moderna svänghjul har ju massor med rörliga delar som kan pajja.

Bild
av fredj72
Det här börjar likna "the never ending story" ;-)

När ny motorn och svänghjul var inkopplade visade det sig att motorn inte startade... Startmotorn var "död".... underbart. Startmotorn byttes, då visade det sig istället att säkring till den var död.... underbart. Var den död redan innan? mest troligen. Hur svårt är det att mäta spänningen? eller att se om den gamla motorn funkar genom att koppla in lite spänning? Lite tröttsamt börjar det bli och lite slarvig felsökning tycker jag nog det är.

Fick lite bilder på svänghjulet och motorblocket...
https://picasaweb.google.com/lh/photo/K ... directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/x ... directlink

Rätt fascinerade skador kan jag tycka, eftersom det borde betyda att svänghjulet rört sig i sidled in mot motorn? Frågan är om det är det som rootorsaken, eller om någon i motorn havererat så det kunnat ske?

Alla ideer och tankar mottages tacksamt!
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]