Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nått jag funderat på när jag läser den här tråden.

1. Blir det inte mycket mer slitage i drivlinan när systemet låser vid varje start.
2. Hur kommer vinkelväxel och hylsa hålla. Eller har dom äntligen fått till det så det håller.
3. Finns det någon möjlighet att montera in gen 4 i dessa bilar eller är det omöjligt någon som frågat.

Låter ju väldigt trist att man gör denna ändring på systemet från vad jag fått för mig den fulländade versionen gen 4

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis, detta tror jag:
1. Nej, om det låser vid stillastående borde slitaget bli minimalt eftersom den inte behöver stänga kopplingen när delarna rör sig, med andra ord blir det aldrig något slir vid start(till skillnad mot innan då det ibland behövde sliras in)
2. Om den faktiskt är sluten redan i sltarten får du egentligen halva belastningen på främre drivaxlar, alltså borde belastningen på hylsan och vinkelväxeln bara bli hälften av vad som krävs för framdrivning, borde vara en bra sak.
3. Det lär kräva specialmjukvara till flera styrenheter. Helt klart möjligt. Om du är programmerare anställd på Volvo. För någon annan? Inte på tusen år.

Punkt 1 och 2 förutsätter att den är helt låst, redan innan man trampar på gasen. Annars om den faktiskt sluter -efter- att man börjar trycka på, eller om den slirar in den kopplingen, så kan det säkert bli åt helt andra hållet.
Kopplingen kan ju inte alltid vara låst....

Tycker det känns mera som att de två mjukvarorna som finns till Gen 5 är som att välja mellan pest och kolera.

Den ena håller ju kopplingen öppen och drar till den bara när det behövs, med resultat att det blir grymt lagg efter som det tar en stund att få fart på tycket och det hinner spinna loss rejält innan om slirandet kommer plötsligt och oförberett. Det gör ju att man tex måste starta mycket mjukt på vått gräs för att systemet ska hänga med.

Den andra mjukvaran drar ju upp pumptrycket och gör det redan i förväg ifall det skulle vara halt, den drar ju upp tycket så mycket att min originalpump inte ens klarade detta utan behövde bytas till en nyare. . Det borde ju slita för det är ju inte alltid alla hjulen kan rotera lika fort. Med gamla MY13 Gen-5 pumpen vibrerade det ju tex grymt när man bytte fil på motorvägen samtidigt som man gasade eftersom hjulen inte rullar lika fort när man svänger och kopplingen väl var åtdragen. samma vid parkeringsmanövrer.

Framtiden får väl utvisa hur länge Gen 5 kopplingen håller med det nya ökade pumptrycket.

Gen 4 var ju totalt överlägsen då man kunde köra med kopplingen öppen hela tiden, och bara ansätta den blixtsnabbt de få gånger den verkligen behövdes.
VolvoB20 skrev:Kopplingen kan ju inte alltid vara låst....

Den andra mjukvaran drar ju upp pumptrycket och gör det redan i förväg ifall det skulle vara halt, den drar ju upp tycket så mycket att min originalpump inte ens klarade detta utan behövde bytas till en nyare. . Det borde ju slita för det är ju inte alltid alla hjulen kan rotera lika fort. Med gamla MY13 Gen-5 pumpen vibrerade det ju tex grymt när man bytte fil på motorvägen samtidigt som man gasade eftersom hjulen inte rullar lika fort när man svänger och kopplingen väl var åtdragen. samma vid parkeringsmanövrer.

Framtiden får väl utvisa hur länge Gen 5 kopplingen håller med det nya ökade pumptrycket.

Gen 4 var ju totalt överlägsen då man kunde köra med kopplingen öppen hela tiden, och bara ansätta den blixtsnabbt de få gånger den verkligen behövdes.
Just dom vibrationerna tycker jag låter som det skulle slita enormt på hela drivlinan.

Främst på vinkelväxeln, hylsan och även Haldexen.

Ja undras hur det kommer att hålla.
Blir ju inte bra för andra hands värdet om det visar sig ha stora hållbarhetsproblem i kombination med sämre AWD egenskaper.

Låter som denna kostnadsbesparing som jag förstått gen 5 vara kommer kanske på lång sikt inte vara så god för Volvo.

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag har ju ingen aning om vad det var som vibrerade så grymt vid svängar när hjulen/axlarna rullade olika fort med det höjda pumptrycket. Och varför det vibrerar mycket mindre med nya pumpen.

Jag har frågat Haldex, frågat BorgWarner (som äger Haldex) och frågat Volvo men igen har bemödat sig med att svara.
En våtlamell kobling er bort i mot uslitelig og tåler varme veldig godt, da oljen kjøler denne ned.
Går i alle fall utifra at det er en slik kobling som er brukt, denne typen kobling tåler også mye krefter bedre enn andre tørre koblinger

Samme kobling brukes mye i traktorer som kobilng og som bremser.
VolvoB20 skrev:Jag har ju ingen aning om vad det var som vibrerade så grymt vid svängar när hjulen/axlarna rullade olika fort med det höjda pumptrycket. Och varför det vibrerar mycket mindre med nya pumpen.

Jag har frågat Haldex, frågat BorgWarner (som äger Haldex) och frågat Volvo men igen har bemödat sig med att svara.
Så brukar det ju göra på bilar med låst mellan diff och låst diff bak. hade en bil med mycket hård lamelldiff bak en gång som gjorde så med i kurvorna det skaka och smällde när den var kall, sen vart den lite snällare när diffbromsen vart varm.

Måste säga att jag är imponerad att Haldex systemet med en lamell broms kan hålla så länge med tanke på att systemet borde i stort sett jobba med slirande koppling mer eller mindre mycket hela sin livslängd.

Har funderat många gånger på att byta olja i min men inte lätt att få tag i riktigt bra uppgifter på hur man ska göra exakt. Står inte mycket i vida heller har snokat runt som bara den i det för att få ut så mycket som möjligt. Men inte hittat så mycket.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 130
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]