VolvoB20 skrev:Kopplingen kan ju inte alltid vara låst....
Den andra mjukvaran drar ju upp pumptrycket och gör det redan i förväg ifall det skulle vara halt, den drar ju upp tycket så mycket att min originalpump inte ens klarade detta utan behövde bytas till en nyare. . Det borde ju slita för det är ju inte alltid alla hjulen kan rotera lika fort. Med gamla MY13 Gen-5 pumpen vibrerade det ju tex grymt när man bytte fil på motorvägen samtidigt som man gasade eftersom hjulen inte rullar lika fort när man svänger och kopplingen väl var åtdragen. samma vid parkeringsmanövrer.
Framtiden får väl utvisa hur länge Gen 5 kopplingen håller med det nya ökade pumptrycket.
Gen 4 var ju totalt överlägsen då man kunde köra med kopplingen öppen hela tiden, och bara ansätta den blixtsnabbt de få gånger den verkligen behövdes.
Just dom vibrationerna tycker jag låter som det skulle slita enormt på hela drivlinan.
Främst på vinkelväxeln, hylsan och även Haldexen.
Ja undras hur det kommer att hålla.
Blir ju inte bra för andra hands värdet om det visar sig ha stora hållbarhetsproblem i kombination med sämre AWD egenskaper.
Låter som denna kostnadsbesparing som jag förstått gen 5 vara kommer kanske på lång sikt inte vara så god för Volvo.
Med vänlig hälsning,
Andis