- sön 18 aug 2013, 09:32
Funk skrev:Jag skrev innan att alla ottomotorer borde vara av typen flexifuel, då hade man varit fri att öka låginblandingen på bensin i vilken takt man vill - alla bilar klarar ju ändå upp till E85. Eller hur? Varför ska man göra en motor som enbart går på bensin, och en motor som går på bensin och E85? Vad behövs för subventioner för att köpa en flexifuel? Den kostar inte mer än motorsvarande bensinmotor! Jag förstår inte alls logiken.eller dom kanske redan är konverterade för att tåla en hel del etanol ifall dom höjer etanolhalten i bensinen?Jag tror nog att du gav svaret där, eftersom låginblandning ökar världen över så ger det större resultat än att sälja ett fåtal etanolbilar. Enda sättet att vinna på rena etanol/flexibilar är om man får tillräckligt många att köra dem, då blir det väl snarast subventioner som skall locka.. och så många blir det inte ändå. Bättre då att blanda in 10-15% i ALL bensin världen över och titta på metoder att göra liknande med dieseln.
Enda sättet IMO att få ett större genomslag är annars någon form av tvång, eftersom hotet om oljans slut inte slått igenom än..
/Thomas
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14