Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Funk skrev:
eller dom kanske redan är konverterade för att tåla en hel del etanol ifall dom höjer etanolhalten i bensinen?
Jag tror nog att du gav svaret där, eftersom låginblandning ökar världen över så ger det större resultat än att sälja ett fåtal etanolbilar. Enda sättet att vinna på rena etanol/flexibilar är om man får tillräckligt många att köra dem, då blir det väl snarast subventioner som skall locka.. och så många blir det inte ändå. Bättre då att blanda in 10-15% i ALL bensin världen över och titta på metoder att göra liknande med dieseln.
Enda sättet IMO att få ett större genomslag är annars någon form av tvång, eftersom hotet om oljans slut inte slått igenom än..

/Thomas
Jag skrev innan att alla ottomotorer borde vara av typen flexifuel, då hade man varit fri att öka låginblandingen på bensin i vilken takt man vill - alla bilar klarar ju ändå upp till E85. Eller hur? Varför ska man göra en motor som enbart går på bensin, och en motor som går på bensin och E85? Vad behövs för subventioner för att köpa en flexifuel? Den kostar inte mer än motorsvarande bensinmotor! Jag förstår inte alls logiken.
av MattiasD
s6025t skrev:Dieseln är redan blandad med förnybart bränsle det behöver ju inte vara Etanol går lika bra med tallolja preem t.ex har 35% förnybart OkQ8 22-27% så en dieseln ligger faktiskt före bensin i vissa delar
http://evolution.preem.se/evolution-diesel
http://www.okq8.se/privat/pastationen/d ... /dieselbio+
Jättebra, med dieselproblemet ligger inte där. Problemet ligger i att dieselmotorn tillåts släppa ut mer hälsofarliga ämnen, och överförbrukningen. Någon nämnde en anpassning till Europa. Mycket riktigt, vi är på god väg att ha samma luftproblem som övriga Europa, med ökade hjärt- och kärlsjukdomar som följd.
av s6025t
Tyvärr går inte ALLA bilar på upp till E85 det går ju inte att blanda i mycket mer Etanol i bensin det finns en hel del gamla bilar o entusiastfordon som inte klarar av etanol i sina gamla bränsleledningar o förgasare isf måste det ju finnas möjlighet att kunna fortsätta tanka dessa bilar o då lär ju vanliga bilister med nyare fordon tanka bensin för den drar 30-40% mindre än med Etanol eller ska dessa gamla bilar skrotas o bilentusiasterna o raggarna försvinna tror knappast de går med på det så det är ju inte bara o byta ut när samhället är uppbyggt på bensin o diesel en gång i tiden
Användarvisningsbild
av joel80
S6025t:
Precis som nu så kommer det i fortsättningen finnas fler pumpar på bensinstationerna. Man skulle mycket väl kunna ha en pump med E50 eller så för nyare bensinbilar som klarar inblandning. Med så pass hög inblandning av bensin i etanolen skulle förbrukningen inte öka mer än kanske 10%, och priset skulle sjunka mer än det då etanolen är billigare, så milkostnaden skulle (precis som på etanolbilar som går på etanol) bli lägre.

Att etanolbilar drar 30-40% mer är också en överdrift.. jag körde en V50 1,8f i flera år och körde i perioder med bensin för att jämföra förbrukning mm..
Jag snittade ganska exakt 1.1l/mil med etanol och 0,9l/mil med bensin. Det var alltså en ökning av förbrukningen med 23%. Min milkostnad för bränsle sjönk mellan 1,50-2kr per mil på etanol beroende på prisskillnaden mellan etanolen och bensinen. Som det ligger nu skulle det vara närmre 2kr/mil.

Jag tror etanolen inte är på väg att försvinna.. det finns bra många bilar ute även om det just i år säljs sämre. Etanolen är nog en del av lösningen med att komma ifrån beroendet av fossila bränslen, den har fått rätt mycket smisk av oljelobbyn också, många osanna myter som spridits.

http://www.baff.info/ad_20_myths.cfm
http://www.wired.com/autopia/2011/06/fi ... -busted-2/
http://www.growthenergy.org/ethanol-iss ... t-ethanol/

Samhället är i stort sätt (inte lika mycket som i USA dock) uppbyggt på bilar som transportmedel. Att ändra bränsle för transportmedlen behöver inte betyda speciellt stor inverkan på vårt sätt att leva.
av s6025t
Om majoriteten skulle gå över till Etanol behövs nog bilar som klarar av samma eller längre sträckor på en tank som en modern Diesel jag vet själv hur smidigt det är att åka diesel som tjänstebil istället för Etanol som vi hade 2009-2011 nu klarar man en tjänsteresa i landet på en tank/dag med Etanolbilen var man tvungen att tanka ihop med lunchen o en sån sak som att det vart 3-4 service/år (var 1000:e mil) var inte heller nåt man såg framemot med o behöva fixa med i planeringen med att hämta o lämna bil o se till att hålla sig hemma på kontoret den dagen för lånebilen fick ju gå max 5mil nu klarar man sig med 1 max 2 service/år med dieseln.Människan av natur är lat av sig o anpassar sig till det som är smidigt det är ju likadant med alla nya finesser man har i nya bilen inte vill man vara utan det o få nåt som är sämre vid nästa bil byte
Användarvisningsbild
av Krollspell
Börjar bli rätt tröttsamt med alla trådar som spårar ur och handlar om etanol vs bensin vs diesel....

De var väl Volvos nya motorer vi snackade om..
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
NÅgon som vet priserna på de nya motorerna sätts priset högt på dom eller blir dom billigare än dagens motorer? :)
av MattiasD
s6025t skrev:Om majoriteten skulle gå över till Etanol behövs nog bilar som klarar av samma eller längre sträckor på en tank som en modern Diesel jag vet själv hur smidigt det är att åka diesel som tjänstebil istället för Etanol som vi hade 2009-2011 nu klarar man en tjänsteresa i landet på en tank/dag med Etanolbilen var man tvungen att tanka ihop med lunchen o en sån sak som att det vart 3-4 service/år (var 1000:e mil) var inte heller nåt man såg framemot med o behöva fixa med i planeringen med att hämta o lämna bil o se till att hålla sig hemma på kontoret den dagen för lånebilen fick ju gå max 5mil nu klarar man sig med 1 max 2 service/år med dieseln.Människan av natur är lat av sig o anpassar sig till det som är smidigt det är ju likadant med alla nya finesser man har i nya bilen inte vill man vara utan det o få nåt som är sämre vid nästa bil byte
Du måste tänka på att genomsnittsbilisten i Sverige kör under 1500 mil/år, och skiljer sig därmed från tjänstebilföraren. Det är förstås ett problem att bilar väljs med tjänstebilsförarens krav, men dessa bilar kommer under dess livslängd mestadels användas av en privat bilist. Därför skulle passa alla med ett serviceintervall som baseras på bränsletypen som används.
Användarvisningsbild
av joel80
MattiasD skrev:
s6025t skrev:Om majoriteten skulle gå över till Etanol behövs nog bilar som klarar av samma eller längre sträckor på en tank som en modern Diesel jag vet själv hur smidigt det är att åka diesel som tjänstebil istället för Etanol som vi hade 2009-2011 nu klarar man en tjänsteresa i landet på en tank/dag med Etanolbilen var man tvungen att tanka ihop med lunchen o en sån sak som att det vart 3-4 service/år (var 1000:e mil) var inte heller nåt man såg framemot med o behöva fixa med i planeringen med att hämta o lämna bil o se till att hålla sig hemma på kontoret den dagen för lånebilen fick ju gå max 5mil nu klarar man sig med 1 max 2 service/år med dieseln.Människan av natur är lat av sig o anpassar sig till det som är smidigt det är ju likadant med alla nya finesser man har i nya bilen inte vill man vara utan det o få nåt som är sämre vid nästa bil byte
Du måste tänka på att genomsnittsbilisten i Sverige kör under 1500 mil/år, och skiljer sig därmed från tjänstebilföraren. Det är förstås ett problem att bilar väljs med tjänstebilsförarens krav, men dessa bilar kommer under dess livslängd mestadels användas av en privat bilist. Därför skulle passa alla med ett serviceintervall som baseras på bränsletypen som används.

Håller med.. alla tre.. (inklusive Krollspell).
För en tjänstebilsförare som kör 4000 mil per år passar det inte, men som S6025t säger är det utmärkt för de flesta privatbilister.
Räckvidden på en ny etanol är ändå runt 70mil, så många tjänstebilsförare klarar sig långt på det också, men servicarna är det värre med.

Vi är ganska överens tycker jag.. så jag ska lyssna på Krollspell och släppa etanolen för den här gången. :)

Har jag förstått det rätt om de nya motorerna alltså kommer att komma under MY14-året? Eller är det först till MY15 dom kommer gå att beställa?
Användarvisningsbild
av Camel
Krollspell skrev:Börjar bli rätt tröttsamt med alla trådar som spårar ur och handlar om etanol vs bensin vs diesel....

De var väl Volvos nya motorer vi snackade om..
Håller med generellt att det brukar bli tråkigt men denna gång kanske det ändå är relevant att diskutera eftersom VEA-motorerna i ett första skede är tänkta att gå på diesel och bensin. Kolla denna länk som handlar om prisrelationen mellan bensin och diesel.
http://spbi.se/blog/2011/12/02/prisrela ... ch-diesel/

I ett befintligt raffinaderi kan man i princip inte justera relationen mellan t.ex. bensin och diesel. Inte ens om man försöker går det att raffinera fram enbart diesel, man får en bestämd del bensin också vare sig man vill eller inte.

Efterfrågan av diesel i världen har ökat samtidigt som konsumtionen av bensin i västvärlden minskar. Några orsaker till detta är energieffektivare bilar och att dieselpersonbilar ökar kraftigt på bekostnad av bensindrivna bilar. Men bensinanvändningen har också minskat pga bl.a. etanolanvänding.

Det har blivit underskott på diesel i Europa vilket klaras med import från Ryssland. För bensin gäller att det är överskott i Europa och detta säljs till USA. Jag läste någonstans att jänkarna funderar mer och mer på diesel. Då skulle det bli ännu mer överskott på bensin...

SPI bedömmer att den långsiktiga trenden är att världsmarknadspriset på diesel kommer att utvecklas snabbare än världsmarknadspriset på bensin.

En förklaring till att etanol inte främjas av myndigheterna som det gjorde förut kan ju vara att det ytterligare skulle spä på den skeva relationen mellan bensin och diesel om etanolanvändningen skulle bli för omfattande.

Tills realistiska fossilfria alternativ finns framme tror jag på en renässans för bensinbilar. Gärna med etanol som komplement. Inte minst för emissionernas skull men även för att bränslekostnaden för bensin per mil i framtiden sannolikt blir jämförbar med diesel. Det är förvånande att ingen debatt förs om de skadliga utsläppen från dieselbilar. Antagligen värderar man de något mindre CO2-utsläppen jämfört med bensinbilar men den skillnaden blir mindre och mindre med dagens moderna motorer. Och med etanol skulle de bli ännu lägre, det påstår t.o.m. myndigheterna själva. Men diesel premieras i regelverken. Trots de mycket skadliga utsläppen. Det är sannerligen inte lätt att vara biltillverkare idag. De skulle nästan behöva en kristallkula för att kunna satsa på rätt häst. Av de lobbystyrda nyckfulla politikerna får de ingen hjälp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-