Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Ingen aning hur den funkar men grejen är den att motorkoderna går inte att läsa ut med felkodsläsare utan man måste ha en "blinkmojj" då bilen endast ger motorkoderna som "blink" ... Det är något mer som inte heller går att läsa ut med felkodsläsare, kan vara farthållaren som också kräver "blinkmojj" :)

Jag gjorde min "blinkmojj" av en felkodsblinkare som satt på äldre 850, klippte lös knappen och dioden från den och lödde på stift på kablarna som passar i OBD2 uttaget. Funkar kanon :) Ska se om jag hittar den i morgon så kan jag lägga upp en bild på den.
av Torgny77
JT855 skrev:Ingen aning hur den funkar men grejen är den att motorkoderna går inte att läsa ut med felkodsläsare utan man måste ha en "blinkmojj" då bilen endast ger motorkoderna som "blink" ... Det är något mer som inte heller går att läsa ut med felkodsläsare, kan vara farthållaren som också kräver "blinkmojj" :)

Jag gjorde min "blinkmojj" av en felkodsblinkare som satt på äldre 850, klippte lös knappen och dioden från den och lödde på stift på kablarna som passar i OBD2 uttaget. Funkar kanon :) Ska se om jag hittar den i morgon så kan jag lägga upp en bild på den.
Okej ja tack en bild skulle uppskattas! :) Jag var ute nu en sväng med en kompis som har en mätare som lyser ifall det är ström på osv vetifan vad det heter! :P Iallafall så undrar jag en sak för jag tänkte mäta om jag fick fram ström till fördelarlocket men vi provade på lite olika sätt med icke något resultat. Så vi provade att mäta på kablarna fram till tändspolen och där var det ström men sedan mätte vi ur hålet i tändspolen där kabeln som går vidare till fördelaren sitter och där fick vi inte fram någon ström!... För visst borde det finnas ström där ifall man kör på startmotorn ifall den funkar d.v.s. Eller tänker jag helt fel?

En sak till kan man mäta på något sätt så att kammaxelgivaren fungerar?

Mvh Torgny
Användarvisningsbild
av Taxen47
Om du jämför min bild med din första,så ser du att jag har min slang till tomgångsmotorn in på den den nippeln.
Din slang går väl in på undersidan av luftfiltret,vilket det gör på senare modeller.
Du skall kunna täta den nippeln då den ej gör nån nytta för dig.Risken är bara att du drar in skit där.Ta bort stora slangen och kolla hur det ser ut
vid spjället.
Bild
av Torgny77
Nu går bilen igen! Det var som jag misstänkte när jag inte fick någon vidare ström ur tändspolen så var det den som var körd! Var iväg och köppte en ny igår och nu går bilen igen! :) Får tacka alla för bra tips!

Mvh Torgny
av Torgny77
Taxen47 skrev:Om du jämför min bild med din första,så ser du att jag har min slang till tomgångsmotorn in på den den nippeln.
Din slang går väl in på undersidan av luftfiltret,vilket det gör på senare modeller.
Du skall kunna täta den nippeln då den ej gör nån nytta för dig.Risken är bara att du drar in skit där.Ta bort stora slangen och kolla hur det ser ut
vid spjället.
Bild
Min slang går går bort till luftburken ja! Får la ta och prova täta igen det! :P Något tips på vad man kan använda?

Mvh Tony
av Torgny77
Torgny77 skrev:
Taxen47 skrev:Om du jämför min bild med din första,så ser du att jag har min slang till tomgångsmotorn in på den den nippeln.
vid spjället.
Bild
Min slang går går bort till luftburken ja! Får la ta och prova täta igen det! :P Något tips på vad man kan använda?

Mvh Tony

Såhär ser det ut på min

Bild

Funderar på vad detta hål i luftburken är till känns ju inte så bra att ha ett hål där??

Bild

Någon som har några bra svar?

Mvh Torgny
av Uthil
Men har du inte någon felkods låda vid höger framljus, Det är som en liten låda, Det står A på den ena och B på den andra.

Eller den kanske sitter bakom askkoppen inne i kupén.
Där ska du kunna läsa av dessa blinkningar.

1.1.1 indikerar att ingen fel har registrerats.

Sen finns det är serie blinkningar, men om du får fram dessa så kan jag koda läsa av vad bilen ger för felkod. :D
Vart du ska leta,

Har du kollat om det kommer fram ström till tändkablarna då? Tändspolen kan ju vara paj också. Den svarta klumpen längst bak på höger sida i motorrummet.

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]