Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Sticker in en fråga som inte direkt rör bilar men väl motorer, hoppas det är ok.

Mina föräldrar har en liten utombordsmotor (fyrtakt, 6 hk Suzuki). Den har haft problem med att tomgången skenar iväg när den är varm. Den lämnades in på verkstad, och eftersom det var gott och väl inom garantiperioden tänkte man att de skulle åtgärda det snabbt och gratis.

Men verkstaden menade att det berodde på att den tankats med "dålig bensin" och tog bra betalt för jobbet att "göra ren" förgasaren.

Nu har det varit en del tjafs med den här verkstaden tidigare, så därför misstänker jag att de inte riktigt säger som det var. Det är möjligen orättvist av mig.

Men vad kan "dålig bensin" tänkas innebära, och vad är det isåfall som sätts igen i förgasaren? Dålig gång och startproblem kunde jag tänka mig, men jättehög tomgång? Jag vet inte mycket om hur den här sortens små förgasare/motorer brukar fungera. Det var inte jag som hade kontakt med verkstaden så nu kan jag mest förhöra mig i efterhand.
Användarvisningsbild
av Perc
Är det kanske gammal bensin?

En enkel sak man kan göra är att montera ett bränslefilter om sådant inte redan finns. Det är bara att klippa bränsleslangen och montera ett slangfilter, tar några minuter. Dom kostar inte mycket så man kan köpa flera och ha i reserv i båten. Inte för att jag nånsin behövt extra bränslefilter på mina utombordsmotorer, men det skadar ju inte. Det förutsätter att man har extern tank. Sitter tanken under motorkåpan kan det väl bli lite tajt att få plats med ett slangfilter.

Sen kan man ju köra på alkylatbensin om man vill. Den blir inte gammal lika fort som vanlig handelsbensin. Men gör man av med många liter per år blir det fort ganska dyrt för priset är mer än dubbelt så högt som macksoppan.
Användarvisningsbild
av sthlm
Det är ganska vanligt att båtmotorer tankas från gamla bensindunkar som får stå länge.
Rost i reservdunkar som står över vintern och växlar mellan varmt/kallt.
Eller så kanske det varit oljeblandat i dunken tidigare och det blivit avlagringar som kommit ner i tanken.
Många små motorer är väldigt känsliga för gammal bensin.
Gör som "Perc" skriver och sätt på ett slangfilter där du kan se om det följer med skräp i soppan.
av NilsO
Jo, jag känner till problemen med bensin som stått över vintern, men det var inte problemet i det här fallet.

Motorn köptes ny, gick en säsong, hade problem med skenande tomgång. Det påpekades när den lämnades in på service och vinterförvaring på hösten. Efter reparationen sades det att den tankats med "dålig bensin".

Men även om den skulle ha tankats med gammal eller förorenad bensin förstår jag inte riktigt hur det kan ge skenande tomgång. Kanske någon som kan mer om små förgasare vet?
Användarvisningsbild
av sthlm
Det stämmer att gammal bensin ger inte skenande gång utan snarare det motsatta.
Har du fått in skit i förgasaren så kanske den går magert och därför skenar.
Går den bra när den körs belastad?
av NilsO
Nu efter reparation är allt som det ska. Tidigare steg tomgångsvarvtalet sakta om man lade ur växeln, och efter någon minut gick den närmast på fullvarv. Vilket t.ex. gjorde det problematiskt att lägga i växeln igen. Med växeln i gick den för fort på tomgång, men inte ohanterligt mycket. Jag var så inställd på att det skulle gå på garantin att jag inte brydde mig om att försöka se efter vad felet egentligen var. Jag tycker bara "dålig bensin" låter som en undanflykt, det är det som stör mig lite :)
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]