Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#779150
Jag testade ofrivilligt 0,5 bar i ett däck idag. Körde 3 mil in till stan och tyckte att bilen kändes aningens svajig på vägen men tänkte inte mer på det. Vägarna är skitdåliga och blir inte bättre med 235:or och XC70:in sig är rätt mjuk. När jag handlat i en butik och kom tillbaka till bilen såg jag att höger bakdäck var i det närmaste platt. Hm... smygpunka. Var fanns närmsta mack med luftstation? Drog mig till minnes att det låg en någon kilometer bort så jag åkte dit. Väl där såg jag att det var en ST1 utan luftstation. Jag fick köra några kilometer igen och till en OKQ8-mack. Det var 0,5 kilos tryck i däcket. Jag fyllde upp det till 2,9 och passade på att fylla de andra till samma. Jag släppte ut lite i våras. Innan jag åkte kollade jag smygpunkan igen och såg att det var kvar 2,8, så det pyste ut ganska mycket så jag hade nog inte kunnat ta mig hem. Jag har sällan kört så försiktigt.

Jag chansade på Volvos 5-direkt-verkstad. Då var klockan 16:50 och de stängde 17:00. Verkstaden med personal stängde redan 16:00 så killen som tog emot mig trodde inte att de kunde fixa detta idag men erbjöd sig ändå att ta en titt. När hjulet var av såg vi att det satt en spik i det. Lagning kunde göras utan att däcket behövdes krängas av och allt var klart på 10 minuter. Lagningen var rätt smidig. Ut med spiken, borra upp hålet och i med något som mest såg ut som en daggmask med lim på.
av llesrof
#779300
Kanske vore något att ha hemma. Eller i bilen.
Användarvisningsbild
av Perc
#779376
"Reparationssats för stålradialdäck" eller "hundskitar" som dom kallas på fackspråk. :D

Smidig pryl som även används av seriösa däckverkstäder, men säkert inte helt lätt att använda om man inte tränat lite först. Youtube är en utmärkt lärare i det här fallet, kan jag tänka mig.

Det är definitivt bättre än att först testa med däckskum (elefantsperma) och sedan gå med svansen mellan benen till däckgubben... som svär när han kränger av däcket och får skum över byxbenen, skorna och halva maskinen.
av rd350
#779378
En smidig typ av lagning som inte är godkänd! Får ej monteras av gummiverkstäder längre och har inte fått så på många år. Ska dock tilläggas att det oftast funkar bra på ett i övrigt oskadat däck, problemet är att man sällan vet det innan man krängt av det från fälgen....
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]