Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70kille
Hej igen!
Jag kom av mig helt med mitt bil-problem, sommaren kom emellan:-)

Jag har varit och läst av felkoder på volvoverkstaden. Den ena rörde nåt med airbag-service och det var bara att nollställa dvs den försvann efter koderna lästes. Den andra rörde "antisladd service erfodras" (dvs troligen nåt med rattvinkelsensorn enligt tidigare forskning...)

Koderna lyder:

SRSE003 (tror det är airbag/srs)

SAS000E (tror det handlar om rattvinkelsensor eller nåt däromkring...)

Nu är grejen att Volvo-verkstaden vill göra en felsökning för 1.600:- för att sedan KANSKE komma på att man ska byta rattvinkelsensor för 4.300:-. Det hade ju varit en vinst att redan nu, med felkoden, få veta vad som är fel och sedan kunna gå direkt på problemet utan felsökning...

Nån som vet nåt? Tacksam för svar!
av aldrigstanna
Tjena

Detta får jag fram;

SRS-E003
Villkor
Styrenheten jämför sitt konfigurations-ID med signalkonfigurationen som central elektronikstyrenhet (CEM) sänder ut på CAN nätet. Om konfigurations-id:na inte stämmer överens sätts felkoden. Felkoden sätts också om kommunikationen mellan styrenheten och central elektronikstyrenhet (CEM) är avbruten.
Obs! Vid avbrott på båda CAN-ledningarna går det inte att kommunicera med styrenheten. Därför kommer felkoden endast att kunna läsas ut om ett sådant fel är intermittent. När felkoden är satt svarar styrenheten på diagnoskommandon, dock fungerar inte den normala CAN-kommunikationen. (”Expulsion-mode”)

Felorsak
Felaktigt CAN-konfigurationsid. (Noden ej avsedd för denna bil, tex begagnad styrenhet med annan mjukvara/hårdvara.)
Avbrott på CAN-ledningarna mellan styrenhet och central elektronikstyrenhet (CEM).

Felsymptom
SRS varningslampa tänd.

Tolkar som programvarufel eller glapp?

Och sen den andra koden

SAS-000E
Villkor
Styrenhet rattvinkelgivare (SAS) är placerad i spakmodulen tillsammans med rattstyrenhet (SWM) och spänningsmatas av denna.
Rattvinkelgivaren är monterad på kontaktrullens undersida och de bildar tillsammans en utbytbar enhet. I rattvinkelgivaren finns ett kodhjul som följer rattens rörelse. 9 optiska digitala givare samt 2 analoga fotodioder läser av kodhjulet. Dessa signaler jämförs och ska bilda ett specifikt mönster. Om det bildade signalmönstret inte stämmer, sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på och rattvinkelgivaren initierad. Initiering sker genom att ratten vrids mer än 4.5° åt något håll.

Ersättningsvärde
Stabilitetsfunktionen blockeras.

Felorsak
Internt fel i rattvinkelgivare.

Felsymptom
Varningslampa antispinn tänd.

Alltså byta spaken tolkar jag det som.
av v70kille
Tusen tack för hjälpen!

Verkar bli att beställa tid på verkstaden för byte av rattvinkelgivare då...

Nästa fråga är om det måste vara märkesverkstad (ny mjukvara osv) eller om det kan funka med nån billigare verkstad..? Nån som vet det?
av aldrigstanna
Jadu du får säkert bättre svar av någon annan men spontant låter det som den översta behöver mjukvara men inte den amdra. Mjukvara kan bara Volvo verkstäder ladda ner så vitt jag vet. Kanske även mekonomen? Inte alibabas rövarverkstad iallafall :)

Bara kul att hjälpa till. Alltid får man lära sig något nytt :lol:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
De flesta verkstäder kan lägga in ny mjukvara men Volvo tar svinaktigt betalt för denna tjänst tydligen.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]