Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av OscarT
Vet att det kan verka vara som en dum fråga men jag vill gärna höra vad ni tycker.

Själv röstar jag på 850! En riktig fin klassiker.
Användarvisningsbild
av Allinug
Eftersom jag bara har erfarenhet av de två bilar som jag har, Volvo 240 och V70, så måste jag lägga min röst på -
Volvo 240!
Den startar alltid och är trevlig att köra. Dessutom är den bakhjulsdriven så den har perfekta väghållningsegenskaper och är oerhört lätt att parkera.

V70:n är också bra, men inte lika bra...
Användarvisningsbild
av MartinS
Allinug skrev:trevlig att köra. Dessutom är den bakhjulsdriven så den har perfekta väghållningsegenskaper
Inget av ovanstående är något jag minns från alla mil jag kört 240. Klart bökig att köra och vinglar och kränger som jag vet inte vad i kurvorna... En motor som inte går att varva och en växelspak som man har svårt att få tag i då den skakar så fruktansvärt.

240 har kanske en plats som bästa volvon, men det är inte dess motorgång eller väghållning den vinner för...
av rid54
Jag hade en 164 ('71) som på några år gick 10.000 mil. På värdeminskning, rep och service lade jag ut 10.000 kr under den tiden. Inget annat fordon jag haft kommer i närheten. Den krånglade aldrig, klarade allt och var bekväm att köra.
Användarvisningsbild
av Allinug
MartinS skrev:
Allinug skrev:trevlig att köra. Dessutom är den bakhjulsdriven så den har perfekta väghållningsegenskaper
Inget av ovanstående är något jag minns från alla mil jag kört 240. Klart bökig att köra och vinglar och kränger som jag vet inte vad i kurvorna... En motor som inte går att varva och en växelspak som man har svårt att få tag i då den skakar så fruktansvärt.

240 har kanske en plats som bästa volvon, men det är inte dess motorgång eller väghållning den vinner för...
Det kanske var ett måndagsexemplar :-), eller så har körstil och kvaliteten på vägen också inverkan på hur mycket det kränger...
Jag har ju bara kört sista årsmodellen av 240, så det är den som jag uttalar mig om. 240:n tillverkades ju under väldigt lång tid och under 20 års tid är det ju många andra förutsättningar som också spelar in.

Men det är klart att man kommer att märka av effekter av centripetalkrafter och annat oavsett vilken bil man kör.
Användarvisningsbild
av vetten
Den absolut bästa volvomodell jag har haft är Amazon tillförlitlig, bra värme, lättmekad, stryktålig, vacker osv :lol:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]