Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Hej,

Har idag en XC70 2.5T -07 som gått långt och som det nu är dags att byta ut mot en ny bil.

Har fått offert på följande:

- XC70 D5, Awd, automat, Business Edition, Klimat VOC, Dubbdäck ca 420k.
- Samma som ovanstående fast D4 ca 380k.

Vill ju helst ha D5 men samtidigt känns 40k för mycket. Kan ju köpa en D4 nu och hoppas på Polestar om ett år men känns som jag kommer reta mig på den "klena" motorn. Eller ska jag gå på en nästan fullutrustad(Driver support, RTI, High Tech etc) D5 2013 3000 mil för 380k? Eller en liknande 2012:a för 360K?

Kör ca 3000 mil / år och det mesta på vintern.

Audi?

Synpunkter?
Användarvisningsbild
av Perra83
Vilken utrustning använder du?
Stor motor med bra bottenvrid behövs i en XC70.

Audi kan knappast konkurrera med storlek på bil för samma pengar.
av SeEmSi
Perra83 skrev:Vilken utrustning använder du?
Stor motor med bra bottenvrid behövs i en XC70.

Audi kan knappast konkurrera med storlek på bil för samma pengar.
Automat är ett måste. Summum om det blir Volvo och VOC verkar väldigt smidigt. Resten är egentligen inte nödvändigt och jag skulle aldrig betala dom pengarna för Driver support etc vid nybilsköp. Men visst finns det inbyggd navi så slipper jag ju en extern.

Ska inte inte dra något utan kommer använda bilen för att köra mycket, långt och fort på vintern.

Kan inte så mycket om Audi men har sett att man kan få en A6 Avant Quattro 3.0 (204 hk) 2012:a för en bit under 400.
av mattish
SeEmSi skrev: Automat är ett måste. Summum om det blir Volvo och VOC verkar väldigt smidigt. Resten är egentligen inte nödvändigt och jag skulle aldrig betala dom pengarna för Driver support etc vid nybilsköp. Men visst finns det inbyggd navi så slipper jag ju en extern.

Ska inte inte dra något utan kommer använda bilen för att köra mycket, långt och fort på vintern.

Kan inte så mycket om Audi men har sett att man kan få en A6 Avant Quattro 3.0 (204 hk) 2012:a för en bit under 400.
Audins motor och växellåda är bra mkt trevligare än D5an... Dessutom en del snålare också.
av Malmstroem
Audin har lägre luftmotstånd (och bättre automatlåda) -- och därmed lägre bränsleförbrukning. Själva motorn är inte så snål i jämförelse med Volvon.

Motsvarigheten till XC70 är A6 Allroad. Och den brukar vara märkbart dyrare...
av mattish
Malmstroem skrev:Audin har lägre luftmotstånd (och bättre automatlåda) -- och därmed lägre bränsleförbrukning. Själva motorn är inte så snål i jämförelse med Volvon.

Motsvarigheten till XC70 är A6 Allroad. Och den brukar vara märkbart dyrare...
Ärligt talat så spelar det väl ingen som helst roll om motorerna är lika snåla. Det är ju bilens bränsleförbrukning man bedömer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SeEmSi skrev:Ska inte inte dra något utan kommer använda bilen för att köra mycket, långt och fort på vintern.
Då är XC70 helt fel val för dig , V70 D5 AWD gör det jobbet mycket bättre då den ligger bättre på vägen, är stabilare, har lägre tyngdpunkt, lägre luftmotstånd, bättre utväxling, lägre förbrukning, bättre prestanda, samma utrymmen. V70 D5 AWD slår en XC70 D5 AWD på alla punkter om du ska köra fort långt på vinterrn.
av Lövet
+1

V70 D5 AWD är en mycket underskattad modell. Många väljer XC70 helt i onödan. Kanske är det för att den ser dyrare ut? :wink:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Men XC70 ju en ruffigare och snyggare bil än en helt vanlig v70. :wink: Nu vet jag inte hur fjädringen är på dom nyare XC70, men provkörde en 2,5t -06 automat och det känndes som att åka nån liten båt ute på havet så som den gungade vid gaspådrag och i svängar. :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
simonhalmstad skrev: provkörde en 2,5t -06 automat och det känndes som att åka nån liten båt ute på havet så som den gungade vid gaspådrag och i svängar. :lol:
Det låter som vilken V70 som helst med standardchassie och 16" hjul.. :)
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]