Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisse999
Hej,
Är det någon som känner till när VEA motorerna kommer att presenteras? Det har sagts till hösten men finns det något mer specifikt datum?
Vilka motorer kommer först?

Nisse
Användarvisningsbild
av V9097
Hösten 2013 är det jag också läst i diverse tidningar. En säljare jag pratade med på Volvo sa att till modellår 2015 kommer de nya motorerna finnas tillgängliga. Summerar man detta kan man tro att pressreleasen kommer nu i höst, och att någon eller några få variant(er) kommer under modellår 2014, men att det breda satsningen kommer till MY15.

Men som alltid med stora industriprojekt kan även VEA drabbas av förseningsdemonen, så ta ingenting för givet.
av Primus
Då motorerna som ska komma först ska komma till S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80, samt när nya XC90 kommer ska den också ha VEA. Det tyder ju på att man startat motor för motor. Eller kanske två varianter, en bensin och en disel. Det gör att jag kan tänka mig tre scenarier:
- Om XC90 kommer "snart" så prioriteras de "stora" motorerna i VEA-linjen. Jag vet dock inget om XC90:s presentation
- Om XC90 ligger lite framåt i tiden så tror jag att man kör den motor som man helt enkelt tycker är viktigast att få upp konkurrenskraften på. Frågan är dock vilken av dagens motorer som anses "sämst"? Sämst kan vara prestanda, pris eller att konkurrenterna helt enkelt har bättre i just den nivån.
eller
- Man prioriterar att ersätta de minsta motorerna för att slipa på miljöprofilen.

För mig som i höst/vinter måste beställa en ny bil är detta hyperintressant. Särskilt då den enda Volvo som passar mig(bl.a. måste jag välja från nya miljöbilsdefinitionen) är V60 D2. Och jag är väldigt lite intresserad ev en D2...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Gissar på att dom visar upp dom nya motorerna på mässan i Frankfurt i höst och sen att dom kommer i produktion V.46 då det blir MY14B likt som när xc60 fick sensus i mitten av modellår 11. :)
av Petzzon
Som jag fattat det är det dom mindre motorerna först, D2! Allt för att städa bort Ford ur motorfabriken kanske...
av Xc70my13
Petzzon skrev:Som jag fattat det är det dom mindre motorerna först, D2! Allt för att städa bort Ford ur motorfabriken kanske...
D2 er ikke ford, det er en psa motor.
Användarvisningsbild
av laser2
Xc70my13 skrev:
Petzzon skrev:Som jag fattat det är det dom mindre motorerna först, D2! Allt för att städa bort Ford ur motorfabriken kanske...
D2 er ikke ford, det er en psa motor.
Men man vill väl städa bort Ford också kanske, men då får man ersätta T2, T3, T4 och 4-cyl T5:an.
av Primus
Petzzon skrev:Som jag fattat det är det dom mindre motorerna först, D2!
Vad har du för källa på det där..? Om du inte kan/vill berätta om källa så kanske du kan säga något om hur säker källan är?
av PFA
Jag ska byta tjänstebil till årsskiftet och det står mellan en BMW 520d Touring och XC60. Men jag vill inte ha en XC60 FWD manuell, vilket är ett måste i dagens läge om jag vill ha en D4 som ska klara utsläppsgränsen i bilpolicyn. Vill ha en AWD med automat. Därför är jag också väldigt intresserad av när den nya motorns släpps. Säljaren vet knappt någonting i nuläget, men vecka 40 ska det tydligen komma mer info, vilket är i senaste laget om jag ska kunna ha en bil till årsskiftet. Någon som vet om det kommer en VEA-diesel kring 170 hk och som klarar under 150 i CO2 med automat? Frågan är i så fall i vilken bil den motorn kommer att sitta i först...och när..och om den nya automaten kommer samtidigt...?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]