Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Sjefens sin XC70 2007 fikk fel på växellådan.
Koplade opp datorn og fikk felkode: TCM 012D Växlingsfunktion felaktig utväxling
Växellåda: TF-80SC
Forsøkte å kople av batteriet i 5 minutt uten hell
Nyttet ikke å slette felkode, kom like raskt tilbake.

Hva kan vara fel ?
Användarvisningsbild
av Perc
Vem är det som kommit fram till att det blir byte av växellåda? Volvoverkstaden?

Min erfarenhet av märkesverkstäder och automatlådor över lag ganska dålig. Man försöker inte laga utan det är ny låda som gäller. Jag skulle kolla med en växellådsexpert innan jag kastar ut pengar på en ny låda.
Användarvisningsbild
av Doffen
Er nok Volvo verksted ja, og jeg er ikke i den minste tvil om at de bare ønsker å bytte girkasse uten å gjøre noe mer med det.
Jeg tror nå det er en giverfeil som fører til problemet.

Men uansett, hvem som tar regningen er ganske uinteressant, sjefen kommer ikke til å gjøre det;)
Användarvisningsbild
av sthlm
Volvo sysslar inte med reparationer utan dom byter ut lådan.

Om man söker på nätet så verkar det finnas två ganska vanliga fel.
Det ena är att en solenoid är trasig och den andra är att oljan blivit så dålig att solenoiderna inte kan göra sitt jobb.
Dessa två fel skall kunna sätta den felkoden om jag fattat det rätt.
Be en annan verkstad mäta upp solenoiderna åt dig och se om felet kan ligga där.
Jag har haft problem med min automatlåda och spolat lådan flera gånger och först nu börjar den gå lite bättre.
Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars.[…]

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]