Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
När motorn är igång på tomgång och ingen växel i så låter det ett knackande ljud ifrån vänster sida,när man trycker ner kopplingen så slutar det att låta,Är det utrampningslagret?Om det är lagret är det farligt att köra med,kan det bli följdfel?
av rid54
Urtrampningslagret belastas när man kopplar ur. Det borde låta när man trampar ned pedalen... Ljudet är nog från växellådan.
av volvofantast
ok, det var ju inte så bra, vad kan det då vara som låter ifrån lådan?kan tilläga att den är lite trögväxlad och vibrerar i pedalen ibland när man trycker ner den.Hmmmm farligt att köra med,risk för att paja växellådan?
av rid54
Svårt att säga nåt om ljudets farlighet, faktiskt. Du kan ju möjligen bli säkrare på ursprunget om du har friläge, kopplingen uppe och går upp lite i varv, då bör knackljudet följa motorvarvet. Tryck sedan ned kopplingen och försök avgöra om knackandet liksom "saktar av" innan det upphör (ingående axel i växellådan stannar när du trampar ur). Blir det så är det kopplat till ingående axel i växellådan på något sätt. Mer detaljerad diagnos kräver nog någon som verkligen kan lådan, växellådor är olika på hur mycket de väsnas, hur de är byggda etc. Det jag nämner är mycket generella idéer.
av Larzan
Har haft detta symtom på en äldre v70 och en tysk.
Urtrampningslagret som glappar.

lägger man lite tryck på foten så slutar oljudet.

Byte, och byt koppling samtidigt om det inte är gjort tidigare.
Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]

Min 745 GLT 16V -88B

Vi pratade i en annan tråd om utrustning som[…]

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]