Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
DeerHunter skrev:
spindelleden lät jag en verkstad banka i, så det tar jag för givet att det är rätt gjort. Rät modell ska det vara då det är köpt efter regnr på Biltema.

Ska kolla upp de andra sakerna när jag väl får tummen ur arslet.

Har inte gett upp ännu! :) Tack för hjälpen
Att det är rätt enligt Biltema via regnr betyder inte nödvändigtvis att det är rätt i verkligheten,Jag har letat framvagnsdelar hos dem som inte fanns ett spår av likhet mellan den som låg i kartongen och den som satt på bilen.
Men om bilverkstan du körde bilen till för att byta spindelleden är en seriös verkstad så hade de upptäckt att den inte passade i antingen splines eller bult så det är nog ok.

Fast jag blir lite fundersam över att du skriver "banka i" men det kanske bara var ett slarvigt uttryck ? :D
Eller var det lokale bysmeden du åkte till som annars skor hästar :D
tomsa skrev: Att det är rätt enligt Biltema via regnr betyder inte nödvändigtvis att det är rätt i verkligheten,Jag har letat framvagnsdelar hos dem som inte fanns ett spår av likhet mellan den som låg i kartongen och den som satt på bilen.
Men om bilverkstan du körde bilen till för att byta spindelleden är en seriös verkstad så hade de upptäckt att den inte passade i antingen splines eller bult så det är nog ok.

Fast jag blir lite fundersam över att du skriver "banka i" men det kanske bara var ett slarvigt uttryck ? :D
Eller var det lokale bysmeden du åkte till som annars skor hästar :D
Hade med mig hjullagerhuset och jo, han bokstavligen bankade i den. Läge att vara orolig? :roll:
av jaob
Den spindelleden som jag bytte på min V70 hade splines.

Jag köpte en på biltema först och upptäckte att det var fel sorts splines på denna när det inte gick att få dit den.
Så då jämförde jag mot orginal och det var stor skillnad på dem...

Jag köpte också efter reg nummer och dubbel kolla även att det var den som skulle vara till V70N 01.

Sluta med att jag köpte en orginal dom var SVIN dyr men den passa riktigt bra...

Starta en tråd angående detta och jag vet att flera har haft samma problem På forumet..
Nu säger jag inte att det är det som är problemet på din bil för biltema kanske har bytt ut spindellederna eller så kanske vi har olika på bilarna.
av tomsa
Splines eller lettring är ju frågan vad man ska kalla det iofs.
Nåt.mittemellan
Grov lettring eller finsplines kanske.
Den ska ju inte gå lätt i men grovsmide ska ju inte behövas heller.
Om de gjorde rallarsvingar så kanske den blev skadad/spräckt eller nåt.
Men man brukar ju.inte få så mycke kraft att banka underifrån om inte bilen var på en lift iofs
Du bør ta av hjulet og se om noe er løst.
Kanskje calipen ? . . et stag ??
Vi venter i spenning !!
Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars.[…]

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]