Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
Jag tänkte fråga bränner den ur när jag kör små strekor?
Jag har knappt en mil till stan å jobbet.
Bränner den ut på de lilla?
Eller hur långt bör man köra för att den ska göra de?
Tack i förhand
av ssiimoon
Det är sotmängden som avgör när det är dags. Högre förbrukning, mera sot? Skulle tro att bränslekvaliten också påverkar.

Allmän info om regenerering...
Partikelfiltret filtrerar bort mer än 95% av avgasernas partiklar. Efter ca 1000–1200 km är partikelfiltret fullt och behöver rengöras (regenereras). Regenereringen (förbränning av sotpartiklar) startas och utförs automatiskt under körning och tar 10–20 minuter beroende på körsätt. För att regenerera partikelfiltret krävs en avgastemperatur på ca 600 °C före filtret. Detta uppnås genom diverse motoråtgärder såsom trottling, ändrad bränsleinsprutning, aktivering av glödstift.

Regenereringen kan triggas på flera sätt:
*Förbrukad bränslemängd,
*Tid som motorn har varit igång.
*Körsträcka sedan föregående regenerering.
*Differenstryck över partikelfilter eller beräknad partikelvikt i filter.
*Start i verkstad med hjälp av diagnosverktyg.
*Av styrenhet motor (ECM) beräknad partikelnivå i filtret.

Det finns fem olika nivåer.
Nivå 1:Styrenhet motor (ECM) startar vid landsvägskörning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.
Nivå 2: Styrenhet motor (ECM) startar vid normal körning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.
Nivå 3: Ett textmeddelande, Sotfilter fullt, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och styrenheten sätter felkod.
Nivå 4: Styrenhet motor (ECM) kan inte längre på eget initiativ starta förbränning av sotpartiklar. Ytterligare ett textmeddelande, Motorsystem service erfordras, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och ytterligare en felkod sätts.
Nivå 5: Mer än 100 g sot. Det går inte längre att starta förbränning av sotpartiklar med hjälp av diagnosverktyget.
Användarvisningsbild
av laser2
Enligt en webbversion av instruktionsboken till en V60 är regenereringsintervallet 30-90 mil och jag kan bekräfta att det gäller även i verkligheten. Vid normalkörning tar hela regenereringen ca 25-30 minuter, dvs du måste köra omkring 3-5 mil innan den är helt klar. Avbryter man regenereringen innan den är klar kan den påbörja en ny regenerering redan nästa gång du kör om alla villkor för regenerering är uppfyllda. Oklart dock om den börjar om från början eller fortsätter där den sist slutade...
av lundsbrunn
Oki men hur vet man när det startar då

Jag testa å förbränna det med vida men det gick inte
De bara kom till start sidan ..

Bilen va ej varm å avgaserna va inte 600 heller så

Fatta inte varför programmet bara stängde de när det skulle starta
Användarvisningsbild
av laser2
Kolla gärna i denna tråden för mer info om regenerering:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=94362

Om du har Sensus 3.0 kan du se det under My Car - Drive - Start/Stop, alternativen där Tillgängligt eller Inte tillgängligt.
Om S/S inte är tillgängligt och det står Motorstyrsystem under kan man få mer information genom att klicka OK, mest troliga är att regenerering pågår då.

På bilar utan Sensus vet jag inte om man kan se det, troligen inte annat än att eventuellt Start/Stop inte är tillgängligt, att momentanförbrukningen är ca 20-30% högre än normalt och att förbrukningen inte går ner till 0,0 vid gasuppsläpp.
Användarvisningsbild
av laser2
lundsbrunn skrev:Oki men den förbränner bara när bilen är riktigt varm då eller?
Men för bränner den även när man gasar ur den?
Se svar från ssiimoon ovan, ett av villkoren är en avgastemperatur på ca 600°C före filtret. Jag är ingen expert på normala avgastemperaturer, men troligt är att motorn måste uppnå normal arbetstemperatur innan regenerering kan påbörjas, om bilen sen försöker påskynda uppvärmningen genom att börja köra diverse motoråtgärder såsom trottling, ändrad bränsleinsprutning, aktivering av glödstift, innan normal motortemperatur uppnåtts vet jag inte. Vet dock av egen erfarenhet att själva regenereringen aldrig påbörjats innan 10-15km körning.

Sen tror jag inte att man bränner ut filtret när man gasar ur bilen, snarare fylls filtret ännu snabbare då. Men gasar man på ordentligt uppnår man ju snabbare högre avgastemperatur och styrsystemet kan då trigga igång en regenerering om även övriga villkor är uppfyllda. Om man sen kör relativt snabbt och på lägre växel så går regenereringen snabbare.
Men motorstyrsystemet bestämmer själv när regenereringen skall ske, det är tyvärr inget man normalt kan bestämma själv. Tycker också det hade varit bra om man t.ex. vid en längre motorvägskörning kan "passa på" att göra en filterrengöring, men tanken är väl att den normale bilisten aldrig skall se eller behöva bry sig om detta.
Användarvisningsbild
av falcon
När jag var och fick regenereringen gjord så var bilen rätt varm, men progget startade med ca 2000 rpm för att sedan gå upp till ca 3500 rpm.
detta skulle ta ca 40 min.
blir det verkligen en fullständig regenerering när man bara kör? tycker att bilen blev avsevärt mkt piggare efter den manuella
av cubasz
Hej.

Det står att man ska kontrollera sotmängden i fltret innan man påbörjar manuell förbränning.

Kan man se i Vida vilken nivå har man nått?

Om ja - var?

Tack.
av Thorleif
Hej!

Lånar tråden lite istället för att starta en ny.
Har tyvärr fått problemet sotfiltret full på vår V70 D3 2012. Lyckades få bort den en gång men har återkommit.
Provat med diverse dpf rengöring och körde en sväng igår på ca 2h aldrig under 2500rpm (Efter den blivit varm) men inte lyckats få bort det.

Är det kört vid dethär laget och nytt filter krävs? Vågar jag köra mer i hopp om att det släpper?

Är ganska okunnig inom området så tänker jag frågar här.

Väl mött

Hej Jag har en Volvo S80 2005 med problemet att v[…]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]