lundsbrunn skrev:Oki men den förbränner bara när bilen är riktigt varm då eller?
Men för bränner den även när man gasar ur den?
Se svar från
ssiimoon ovan, ett av villkoren är en avgastemperatur på ca 600°C före filtret. Jag är ingen expert på normala avgastemperaturer, men troligt är att motorn måste uppnå normal arbetstemperatur innan regenerering kan påbörjas, om bilen sen försöker påskynda uppvärmningen genom att börja köra diverse motoråtgärder såsom trottling, ändrad bränsleinsprutning, aktivering av glödstift, innan normal motortemperatur uppnåtts vet jag inte. Vet dock av egen erfarenhet att själva regenereringen aldrig påbörjats innan 10-15km körning.
Sen tror jag inte att man bränner ut filtret när man gasar ur bilen, snarare fylls filtret ännu snabbare då. Men gasar man på ordentligt uppnår man ju snabbare högre avgastemperatur och styrsystemet kan då trigga igång en regenerering om även övriga villkor är uppfyllda. Om man sen kör relativt snabbt och på lägre växel så går regenereringen snabbare.
Men motorstyrsystemet bestämmer själv när regenereringen skall ske, det är tyvärr inget man normalt kan bestämma själv. Tycker också det hade varit bra om man t.ex. vid en längre motorvägskörning kan "passa på" att göra en filterrengöring, men tanken är väl att den normale bilisten aldrig skall se eller behöva bry sig om detta.