Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har min far curlat sin son igen vilket innebär att det enkla blev svårt.
Saken är den att jag har ett rejält stenskott i strålkastaren på en S60 T5.
Tänkte att byta glaset vilket i sig inte är svårt som jag ser det. Har tidigare jobbat med att tillverka strålkastare till Volvo o klammrarna är samma som då.
Men nu la sig farsan i o pratade med mekarna på Rejmes. Enl dem är tydligen glaset limmat o ett helvete att byta.
Det där ställer jag mig tveksam till.
Någon här som vet bättre? Det jag ser är ett pressat glas o en verkstad som vill sälja en komplett insats.

Något annat jag funderar på om jag nu ska riva fronten är vad som krävs om man köper faceliftade strålkastare? Är det krongligt att byta?
Oavsett vilket jag välje så får jag riva fronten. Det är jag på det klara med.
Hvis det er en facelift, så er det plastikk og det selges heller ikke løst. Så er det som du nevner ikke noen enkel oppgave å prøve å separere glasset fra huset.
mstrandbo skrev:Hvis det er en facelift, så er det plastikk og det selges heller ikke løst. Så er det som du nevner ikke noen enkel oppgave å prøve å separere glasset fra huset.
Nja. Sätter jag faceliftade så byter jag hela strålkastaren. Har hittat insatser för 3000kr/par. Frågan i så fall är vad som tillkommer?
Har bytt glas på en pre-facelift (2004 och innan) Bi-Xenon, och dessa glas är limmade. Gick bra att byta med mycket värme och tålamod...
facelift däremot har jag hört är plastsvetsade och omöjliga att byta, har dock igen egen erfarenhet av detta...
Flintskallen skrev:Har bytt glas på en pre-facelift (2004 och innan) Bi-Xenon, och dessa glas är limmade. Gick bra att byta med mycket värme och tålamod...
facelift däremot har jag hört är plastsvetsade och omöjliga att byta, har dock igen egen erfarenhet av detta...
Ok. Ska förtydliga mig. Antingen byter jag bara glas på den befintliga eller så satsar jag på hela faceliftade. Är mest hur arbetet ser ut jag funderar på.
Användarvisningsbild
av Perc
Att "riva fronten" består av att koppla ur dimljuskablarna och lossa fyra skruvar, samt lossa pluggarna uppe vid huvlåsbalken. Sen lyfter du av den. Återmontering är inte svårare men det kan vara trevligt att ha nån som hjälper till att styra den på plats igen.
mstrandbo skrev:Må vel ha en overgang da kontaktene mellom facelift og pre-facelift ikke er like, hvis jeg ikke har misforstått.
Så har jag med förstått det. Likaså måste motorerna till höjdregleringen bytas om jag förstått det rätt.

Men vad gäller glaset. Är det limmat på en 01:a med hallogenlampor?
Användarvisningsbild
av sthlm
Är det den tidiga T5 så är det riktigt glas i dessa och då får man värma för att få limmet att mjukna.
Skulle tro att verkstäder inte vill byta glas dels för att dom måste lägga ner tid på att få bort glaset utan att skada insatsen.
Sen är det lite pyssel med att få det snyggt och tätt.
Kompisen bytte till ett piratglas och fick felaktig ljusbild trots att ytan gjorts ren och det limmats plant.
Slutade med ny lykta från skroten.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]