- ons 07 aug 2013, 21:51
#776922
Här kommer en fråga angående en marin B20
Jag har installera sötvattenkylning på min AQ115 med hjälp av en äldre Martec värmeväxlare och dubbel impellerpump. Har kört några säsonger men har hela tiden haft problem med värme vid hög belastning. Har mätt motortemp med ir-temp och funnit att problemet förmodligen ligger i toppen med eventuellt ånglås, strömingsproblem eller liknade. T.ex blir oljan, aldrig mer än 90 grader. Vattnet som kommer i retur från växlaren ligger mellan 35-40 grader. Varmaste temp jag uppmätt vi hård belastning är bakersta topp-bultskallarna vid 4,ans cylinder ca 120 grader. Vid hård belastning stiger vatten tempen till kring 100-110 grader vi tempgivaren som på marin topp sitter i den främre delen av toppen.
Förra säsongen bytte jag topplockspackning, vid bytet noterade jag att det tunna röret som går genom toppen var löst.
Har läst om problemet i ett gammalt inlägg i ett annat forum. Där står följande
" Fördelningsröret i toppen som reglerar flödet av kylvatten förbi förbränningsrummen lossnar på grund av att kylkanalerna rostar upp.
Då läcker det förbi vatten, och röret blir inte lika effektivt, samt att det i värsta fall kan lossna, och vandra fram mot frostbrickan och täppas till. Varvid tempmätaren gör en ganska hastig resa åt höger.
Ett cafétrix för att förhindra det sistnämnda är att ta bort frostbrickan och trycka i en spiralfjäder, typ en sån som håller fast lampan i gamla huvudstrålkastare, och sedan knacka tillbaks frostbrickan. Då kan inte röret vandra, utan ligger pressat tätt mot väggen i kylkanalen"
Jag funderar såklart på om detta kan vara en del i mitt problem men har ingen lust att riva mitt i säsong utan att veta vad exakt som ska göras.
Är det någon som har erfarenhet av detta och möjlighet att ge mig fler tips.
Min fråga blir. Om jag plockar främre högra "frysbrickan" ska röret då pressas bakåt eller bara så att säga hållas på plats? Hur är det fastsatt i original? Kan jag på något mer sätt förbättra genomströmningen i toppen?
Bästa hälsningar
Per
Jag har installera sötvattenkylning på min AQ115 med hjälp av en äldre Martec värmeväxlare och dubbel impellerpump. Har kört några säsonger men har hela tiden haft problem med värme vid hög belastning. Har mätt motortemp med ir-temp och funnit att problemet förmodligen ligger i toppen med eventuellt ånglås, strömingsproblem eller liknade. T.ex blir oljan, aldrig mer än 90 grader. Vattnet som kommer i retur från växlaren ligger mellan 35-40 grader. Varmaste temp jag uppmätt vi hård belastning är bakersta topp-bultskallarna vid 4,ans cylinder ca 120 grader. Vid hård belastning stiger vatten tempen till kring 100-110 grader vi tempgivaren som på marin topp sitter i den främre delen av toppen.
Förra säsongen bytte jag topplockspackning, vid bytet noterade jag att det tunna röret som går genom toppen var löst.
Har läst om problemet i ett gammalt inlägg i ett annat forum. Där står följande
" Fördelningsröret i toppen som reglerar flödet av kylvatten förbi förbränningsrummen lossnar på grund av att kylkanalerna rostar upp.
Då läcker det förbi vatten, och röret blir inte lika effektivt, samt att det i värsta fall kan lossna, och vandra fram mot frostbrickan och täppas till. Varvid tempmätaren gör en ganska hastig resa åt höger.
Ett cafétrix för att förhindra det sistnämnda är att ta bort frostbrickan och trycka i en spiralfjäder, typ en sån som håller fast lampan i gamla huvudstrålkastare, och sedan knacka tillbaks frostbrickan. Då kan inte röret vandra, utan ligger pressat tätt mot väggen i kylkanalen"
Jag funderar såklart på om detta kan vara en del i mitt problem men har ingen lust att riva mitt i säsong utan att veta vad exakt som ska göras.
Är det någon som har erfarenhet av detta och möjlighet att ge mig fler tips.
Min fråga blir. Om jag plockar främre högra "frysbrickan" ska röret då pressas bakåt eller bara så att säga hållas på plats? Hur är det fastsatt i original? Kan jag på något mer sätt förbättra genomströmningen i toppen?
Bästa hälsningar
Per