Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan!

Var och kollade under bilen då jag skulle sätta dit en klämma på avgas systemet. Upptäckte då ett rätt så stor spricka på den bakredämpare på baksidan (den stora burken). Har hört att de ska finnas något som folk kallar för "ljuddämpare cement" och ska finnas på bla mekonomen. Vad är detta för något som alla pratar om?? Sprickan är ganska stor som sagt (lång). Någon som vet? :/
av Tobzter
De är nog bara en spricka i ytterhöljet inte ända in så du behöver nog inte oroa dig om du inte ser att den läcker där
Användarvisningsbild
av Vojje
DooZeR skrev:Har hört att de ska finnas något som folk kallar för "ljuddämpare cement" och ska finnas på bla mekonomen. Vad är detta för något som alla pratar om?? Någon som vet? :/
folk pratar så mycket dumheter nuförtiden. Ljuddämpar-sluring ska de va, eller menar du ljuddämpar-plåster :lol:

det är kanske bandage du menar. Värdelöst, minst sagt :-)-)
Användarvisningsbild
av DooZeR
Ljuddämpar-sluring vad är det? Googlade men fann inget xD Det jag söker är nån form av massa som härdar så det blir som kemiskt metall som man kan klena på vid hålet/sprickan.

Det är "hål" då det låter en hel del och gasar man till så "smattrar" det då den varvar ner igen. Är de nån som vet om de finns någon sådan produkt som man enkelt kan klena på sådära?
av Rådlös
När det har gått så långt att det rostar och spricker upp hål, är det bara att byta. Man kan kanske, i nödfall göra en provisorisk lagning, men räkna inte med att det håller. Om du får tätt på den aktuella sprickan så uppstår snart en ny på ett annat ställe.
av Alec
Låter som att det är Gun Gum du tänker på? Har själv använt det för att laga en spricka på ljuddämparen och det funka bra för mig.. Men som sagt jag har gjort det provisoriskt och det var ett avlångt hål så det var lätt att smeta dit det.
http://www.mekonomen.se/bil/for-proffs/ ... ta-pa805sv

Hittade även nått liknande som biltema säljer också:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/La ... ta-361723/

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
av DooZeR
Alec skrev:Låter som att det är Gun Gum du tänker på? Har själv använt det för att laga en spricka på ljuddämparen och det funka bra för mig.. Men som sagt jag har gjort det provisoriskt och det var ett avlångt hål så det var lätt att smeta dit det.
http://www.mekonomen.se/bil/for-proffs/ ... ta-pa805sv

Hittade även nått liknande som biltema säljer också:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/La ... ta-361723/

Lycka till! :)
Ja men se där ja! Jo det ser ut som det :) en kompis sa till mig att den på mekonomen var en rödaktig burk så det måste vara det :)

Medveten om det med rosten men tycker inte burken ser så farligt rostig ut så ska testa Gun gum :)
Det var inga stora pengar för en sån burk så man kan alltid testa tycker jag :)

Måste man rengöra ytan innan detta smetade på?
av Alec
Ja jag tog en stålbortse bara å borsta runt sprickan/hålet men akta så du inte gör det större om det är skört :) Har för mig att man skulle spraya lite vatten runt öppningen oxå innan man la på "pastan" men det står på burken precis hur man ska göra. Är hålet för stort kan man kanske göra ett litet armeringsjärn av ståltråd över öppningen o baka på det? Sen kör på tomgång i några minuter så det stelnar, jag passade på att lägga mig under bilen under tiden för att lyssna å känna så det blev tätt; men ligg inte för länge bara ifall det läcker, för avgaser gör dig inte hälsosammare :) eller låt stå över en natt och kontrollera på morgonen :-)-)
av virtq
Alec skrev:Ja jag tog en stålbortse bara å borsta runt sprickan/hålet men akta så du inte gör det större om det är skört :) Har för mig att man skulle spraya lite vatten runt öppningen oxå innan man la på "pastan" men det står på burken precis hur man ska göra. Är hålet för stort kan man kanske göra ett litet armeringsjärn av ståltråd över öppningen o baka på det? Sen kör på tomgång i några minuter så det stelnar, jag passade på att lägga mig under bilen under tiden för att lyssna å känna så det blev tätt; men ligg inte för länge bara ifall det läcker, för avgaser gör dig inte hälsosammare :) eller låt stå över en natt och kontrollera på morgonen :-)-)
Haha man har ju fått sina doser, elr som när en bil som läcker soppa står i ett garage vid meck. Blir lite snurrigt efter ett tag :D

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]