Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnusson91
Hej!
Har slängt på billiga ful-coils från TA Technix och kan bara konstatera vilken j#vla skit det är.

Först och främst medföljer ingen monteringsanvisning. Efter lite sökande på nätet framgår det att det behövs en bricka som inte medföljer i satsen. Oklart exakt vilka delar som skall användas från original fjäderben med som t.ex. helikoptermuttern.

Efter att jag ändå fått dit grejerna bra så var det dags att justera in höjden med verktyget som hängde med. Efter några varvs justerande för att hitta rätt höjd börjar både verktyget och ringarna man snurrar på bli nötta på kanterna och man undrar hur länge aluminiumgängorna kommer löpa fint när det kommer lite smuts och vatten på vid körning, för att inte prata om ifall man skulle köra bilen på vintern... Blev iallafall nöjd med höjden på bilen till slut.

Efter detta var det dags att provköra. Åker några hundra meter på vanlig väg och kontaterar att det inte var sådär svinhårt som folk brukar säga att det blir med billiga coilovers. Kör sedan över en något större ojämnhet i asfalten (en sådan som endast är kännbar i vanliga fall) och det slår till ordentligt i vänster fram. Efter lite mer körning på VANLIG väg märker jag att detta är på höger sida också.

Hem och river ner fjäderbenen igen, dubbelkollar allt. Provar med en extra bricka uppe vid muttern för att eliminera ev glapp där. Samma resultat. Sen ber jag kompisen gunga bilen med allt vad han på plats på marken medan jag tittar på fjädern genom en smal springa mellan däck och skärm och ser att fjädern bottnar samtidigt som det naturligtvis stöter till. Där har vi problemet.

Man får vad man betalar för.

Edit: Bak är det vanlig sänkfjäder och stötdämpare av deras fabrikat som medföljer och detta fungerar utan anmärkning.

MVH Christian
av *pettson*
Ska man bygga fjädring ska man inte behöva någon anvisning.
Tror man dessutom att coiloversystemet är till för vägbruk i norden så är bara det ett kvitto på att man inte tänkt rätt.
Coiloverstekniken utvecklades för servicevänligheten vid banbruk, inget annat. Sen får vemsomhelst sålt dom med vilket märke som helst.
Inte ens det proffsen använder är till för grus och snö. Men för deras del går det bra ändå när körningarna i princip blir runt 2timmar per helg.
Ska du sen nyttja tekniken effektivt så ska du alltså göra hörnvägning på din bil. Fundera på vilken hårdhet på bound och rebound du ska nyttja i dämparen för att sen välja ut en lämplig fjäder att montera.
När du köpt 4-5 Uppsättningar fjädrar bör du ha hittat rätt mellanväg för att åka på vägen med rätt sättning.

Allt detta tror dom flesta finns i en kartong färdigjusterat för att det står att det passar en viss bil.
Är det låg bil man söker så är det billigare, enklare och konstigt nog bättre investering att inhandla 4fjädrar och justera höjden på.
Kanske dags med lite självrannsakan? Vad skulle du ha ut av det hela?
av Magnusson91
Jag är medveten om att jag inte köper ett perfekt färdigjusterat kit färdigt att montera för strålande resultat. Men vad jag förväntade mig var något som åtminstone fungerar. Jag menar, fjädern bottnar i sig själv, varför finns det då ett värdelöst genomslagsgummi? Det går varken att använda detta varken till gatan eller för banan. Det är endast lågt och som du säger så finns det billigare sätt att endast sänka sin bil. Technix har inte ens kompomissat mellan olika användningsområden, det är endast lågt och förutom det hyfsat värdelöst.
av *pettson*
Den intressanta frågan är ju vad DOM säger att detta kit ska användas till? För bottnar fjädern innan du ens kan köra så är inte fjäderns styrka anpassad för 850s vikt alls. Då finns det inte heller någon anledning till att sälja dom. Finns det ens lösa fjädrar till kitet? Hör av dej till leverantören och påpeka problemet.

Å andra sidan vet jag gott om företag som gör likadant när man bygger t.ex en Caterham. Stötdämparna som levereras kompletta, räcker exakt till att hålla bilen i normalhöjd när den står obelastad stilla. För ska du ha den att fungera i trafik eller att ens fundera på att rulla på gatan med, ja då måste du köpa andra fjädrar som på nåt sätt *råkar* kosta en halv lön att lösa ut. Ett sätt att svina alltså. Men det behöver inte vara så i ditt fall. Som sagt hör av dej till dom och påpeka problemet.
av Magnusson91
Precis, vad säger dem att detta kit ska användas till? Dem säger inte mycket alls mer än att Kvalité och 100% passform utlovas vilket jag kanske inte i första taget skulle gå i god för. Men annars har du satt huvudet på spiken där, jag kan faktiskt ingenstans läsa vad "användningsområdet" ligger.

Om det går att få tag på andra fjädrar från Technix låter jag vara osagt. Men jag har för mig att man kan beställa fjädrar för bygge av egna coilovers från t.ex. Rallyshop.se? Då i olika mått, olika diametrar och givetvis olika hårdheter. Bör gå att ersätta de alldeles för klena originalfjädrarna med andra diton.
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering!
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]