Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olgaus1993
Hej alla!

Igår somna min Volvo 850 motor in, kamremmen gick på den och hade in den på verkstan och dom sa att de billigaste alternativet är att byta motor för de är inte värt att fixa den här motorn.

Jag hittat en motor i bra skick och en släkting ska ta ur den gammla o slänga i nya men det är årsskillnader på motorerna. Min bil är från 1992 och den motorn jag ska köpa är från 1996 (båda är 20v). Behövs det ändras något under processen eller passar rakt på?
av Rådlös
Jag har ingen erfarenhet av ditt projekt, men rent spontant tänker jag att det är viktigt att all kringutrustning till motorstyrningen och avgasreningen stämmer exakt mellan dom båda motorerna. Och det kanske finns risk att det inte gör det när skillnaden är några år. Flytta med så mycket som möjligt från donatorbilen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rent spontant tänker jag att det bör passa rakt av, det är ju ändå i grund och botten samma motor, om det ens är någon skillnad öht. Fysiskt kommer den passa iaf, och din styrbox kommer klara av att reglera sig efter den nya motorn om det behövs.
Ev. behövs lite småskit flyttas över från den gamla motorn, men det är väl allt jag kan komma på.
Användarvisningsbild
av taxi
Och det enda jag kommer att tänka på är det variabla insuget på tidiga GLT, som inte finns på nyare motorer. Har tyvärr ingen aning om hur det styrs.
av Henke3
vevaxelgivaren är polvänd på -96 och uppåt jämfört med 92-95.
Detta gäller bilar med manuell låda pga ändrat svänghjul från -96.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Ok tyvärr finns det bara motor kvar från den jag ska köpa då bilen är skrotad för ett tag sedan. Rent spontant, vad skulle ni byta om när motorn är ändå borttagen(förutom kamrem och vattenpump då)?

Tack för alla tips än så länge! :lol:
av Tommty
bussningar runtom.
koppling på växellådan om det inte är gjort.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Så nu är nya motorn insatt sedan lite över en vecka tebax. Redan första starten så rycker den otroligt mycket vitt, men jag tänkte bara typ den har stått länge så jag kör med den till Linköping som bara är ca 6 mil härifrån och stannar för de är stora moln bakom bilen av rök. Så kör den till en verkstad och dagen efter ringer dom mig och säger: "troligen är topplockspackningen gått eller så är toppen skev". Släktingen som sålde mig motorn får jag inte tag på heller(förvånande -.-).

Vill inte sälja/skrota bilen så det blir väll att riva ner toppen. Men någon här som vet hur man renoverar en topp och hur mycket det kan kosta?

Hoppas min otur går bort snart. Så jag kan njuta av att köra bilen igen.
av JT855
Är ju svårt att säga nånting egentligen men av allt jag har hört och läst så är det väl ytterst sällan toppen på dessa motorer blir skev. Däremot dåliga blockpackningar förekommer ju då och då. Har du vatten i oljan eller olja i vattnet? Har du tryck i kylsystemet när bilen är kall? Luktar det avgaser i expansionskärlet? Har du bra komp på alla cylindrar?

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]